גנטיקה

האם לידה בשלב מוקדם במועד מעלה את הסיכון לסוכרת מסוג 1 והשמנה? (J Clin Endocrinol Metab)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בהשוואה ליילודים שנולדו במועד אך לפני 39 שבועות הריון מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות סוכרת מסוג 1 בילדות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי פגות מעלה את הסיכון ארוך הטווח לתחלואה אנדוקרינית ומטבולית בצאצאים, אך אין עדויות ברורות באשר לסיכון במקרים של לידה במועד בשלב מוקדם, קרי, לידה לאחר 37 שבועות הריון ועד 38 שבועות הריון ושישה ימים.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון אם לידה בשלב מוקדם במועד מעלה את הסיכון ארוך הטווח לסוכרת מסוג 1 והשמנה בצאצאים עד גיל 18 שנים, בהשוואה לילדים שנולדו במועד. לצורך כך, הם השלימו חיפוש במאגרי PubMed, Medline ו-EMBASE וזיהו מחקרים תצפיתיים להערכת הקשר בין לידה בשלב מוקדם במועד ובין הסיכון ארוך הטווח לסוכרת מסוג 1 והשמנת-יתר.

לאחר סקירה של 7,500 תקצירים, הסקירה כללה 11 מחקרים , כולם סווגו כמחקרים באיכות גבוהה לפי סולם Newcastle-Ottawa Quality Assessment Scale.

לידה בשבוע מוקדם במועד נקשרה בקשר מובהק סטטיסטית עם סיכון מוגבר לסוכרת מסוג 1 (סיכון יחסי של 1.19, רווח בר-סמך 95% של 1.13-1.25), כאשר הקשר עם עודף-משקל והשמנת-יתר היה חלש יותר (סיכון יחסי של 1.05, רווח בר-סמך 95% של 0.97-1.12).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מרמזים לסיכון מוגבר לסוכרת מסוג 1 באלו שנולדו לאחר 37 שבועות הריון אך לפני השלמת 39 שבועות הריון. נתונים אלו תומכים בהמלצה להימנע מלידה אלקטיבית לפני השלמת 39 שבועות הריון, במידה והדבר אפשרי מבחינה רפואית.

J Clin Endocrinol Metab, Dec 11, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה