עבר, הווה, עתיד – גישה רב תחומית לסוף החיים

מוות יכול להיות אירוע פתאומי או מתמשך, תוך התדרדרות הדרגתית במצב הרפואי. מחלות מסויימות מוגדרות כ”סופניות”, והחולים בהם מתנהלים תחת צילו של המוות הצפוי. גם תהליכי הזקנה מובילים למוות בלתי נמנע. ככלל, אנשים חוששים פחות מהמוות עצמו ויותר מהסבל הכרוך בתקופה שלפני המוות, תקופת סוף החיים.

לתחומים רבים יש נגיעה לסוף החיים, הכוללים רפואה, סיעוד, עבודה סוציאלית, פסיכולוגיה, סוציולוגיה, משפטים, היסטוריה, ביולוגיה, ספרות, אמנות ועוד.

כנס ייחודי שיתקיים באוניברסיטה העברית בירושלים בשבוע הבא, יעסוק בהיבטים שונים של סוף החיים, כולל, בין היתר, נושאים חברתיים, רפואיים, תרבותיים ואתיים בהקשר של סוף החיים.

פרופ’ דורית שחם, ראש התוכנית “אדם ורפואה” בפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית אומרת כי “כוונת הכנס היא ליצור פלטפורמה אקדמית בינתחומית למחקר, הוראה ושירות,  מתוך מטרה להעלות את מודעות הציבור לסוגיות הנוגעות לסוף החיים ולהקל על ההתמודדות בתקופה קשה זו. הכנס שאנו מארגנים ייחודי בכך שהוא משלב דיסיפלינות שונות, שעוסקות בנושא של סוף החיים”.

פרופ’ שחם מוסיפה כי “למיטב ידיעתנו, זהו הכנס הראשון בארץ ואולי אף בעולם שמשלב דיסיפלינות בהיקף כה רחב כולל רפואה, סיעוד, עבודה סוציאלית, מדעי החברה, ביולוגיה, אתיקה, ספרות, מוזיקה, משפטים”.

את הכנס יפתח הסופר עמוס עוז שידבר על ספרו “סיפור על אהבה וחושך” בהקשר של סוף החיים. ירצו בו  גם ד”ר בי.ג’י מילר מסן פרנסיסקו, רופא, פעיל חברתי ומרצה מבוקש, הפועל לצימצום הסבל הכרוך בסוף החיים, וד”ר דייויד ביירזון, פרופ’ לפסיכולוגיה ומומחה לסוף החיים בילדים, לצד מומחים ישראליים מתחומים שונים.

בכנס יערכו קבוצות דיון שיעסקו בנושאים: סוף החיים באומנות, מימד הזמן – הטווח שבין מוות חטוף למחלה כרונית, התמודדות של בני משפחה וקרובים בסוף החיים, מוות ואבל בדתות ובתרבויות שונות, טכנולוגיה וסוף החיים ודילמות ואתגרים סביב חוק החולה הנוטה למות   בין ההרצאות שיוצגו בקבוצות הדיון: תפקידו של המטפל הנפשי (פסיכיאטר/פסיכולוג) בטיפול בחולה פרקינסון עם מחלה סופנית, שהחליט לשים קץ לחייו   , “קפה מוות” – מפגשים שבהם מדברים המשתתפים על המוות והתמודדות של רופאה צעירה שליוותה חולת סרטן שד גרורתי בארבעת החודשים האחרונים לחייה.

לתוכנית הכנס המלאה: http://bit.ly/23ghmbt

הכנס יתקיים בימים שלישי ורביעי 12-13.4, באולם וייז, קמפוס אדמונד י. ספרא בירושלים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה