גריאטריה

נוגדי קרישה פומיים ישירים מלווים בסיכון מוגבר לדימום בחולים עם מחלת כליות (Clin J Am Soc Nephrol)

בחולים עם מחלת כליות כרונית ופרפור פרוזדורים, טיפול בנוגדי-קרישה פומיים ישירים מספקים הגנה דומה מפני אירועים מוחיים כמו קומדין, אך מלווים בסיכון מוגבר לדימומים, כך עולה מתוצאות מחקר תצפיתי חדש, שפורסמו במהלך חודש יולי בכתב העת Clinical Journal of the American Society of Nephrology.

החוקרים בחנו את הנתונים מהרשומות הרפואיות הממוחשבות ליצירת מדגם מותאם שכלל 3,206 חולים עם פרפור פרוזדורים, אשר טופלו בנוגדי-קרישה פומיים ישירים ומספר דומה של חולים עם פרפור פרוזדורים, אשר טופלו בקומדין. הם השוו את הסיכונים לדימום ואירועים מוחיים איסכמיים בין הקבוצות, על-פי קצב הפינוי הגלומרולארי (60 מ”ל/דקה ומעלה לעומת פחות מ-60 מ”ל/דקה).

גיל המשתתפים הממוצע עמד על 72 שנים, 47% היו נשים וקצב הפינוי הגלומרולארי הממוצע עמד על 69 מ”ל/דקה. במהלך מעקב של 7,391 שנות-אדם, החוקרים זיהו 1,181 אירועי דמם ו-466 אירועים מוחיים איסכמיים.

בחולים ללא מחלת כליות כרונית (קצב פינוי גלומרולארי של לפחות 60 מ”ל/דקה), הסיכון לדימום היה דומה בקרב מטופלים בנוגדי-קרישה פומיים ישירים ומטופלים בקומדין. בחולים עם מחלת כליות כרונית (קצב פינוי גלומרולארי של מתחת ל-60 מ”ל/דקה), טיפול בנוגדי-קרישה פומיים ישירים לווה בעליה של 23% בסיכון לדימום, בהשוואה לטיפול בקומדין.

החוקרים לא זיהו הבדלים בין מטופלים בקומדין או בנוגדי-קרישה פומיים ישירים בסיכון לאירועים מוחיים איסכמיים, בנוכחות או בהעדר מחלת כליות כרונית. ממצאים דומים תועדו כאשר הם בחנו כל תרופה בנפרד.

החוקרים זיהו עליה משמעותית במרשמים לטיפול בנוגדי-קרישה פומיים ישירים לאורך הזמן, בכל דרגות קצב פינוי גלומרולארי. בשנת 2016, כ-20% מהחולים עם פרפור פרוזדורים שנטלו נוגדי-קרישה טופלו בתרופות אלו, כולל 17% מאלו עם קצב פינוי גלומרולארי של 30-59 מ”ל/דקה ו-10% מאלו עם קצב פינוי גלומרולארי קטן מ-30 מ”ל/דקה. מבין כלל המטופלים בנוגדי-קרישה פומיים ישירים, ב-35% תועד קצב פינוי גלומרולארי קטן מ-60 מ”ל/דקה.

החוקרים כותבים כי מדובר בנושא חשוב ודרושים מחקרים נוספים  בנושא.

Clin J Am Soc Nephrol 2018

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה