גריאטריה

שכיחות אוסטיאופורוזיס עדיין גבוה בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Sci Rep)

אוסטיאופורוזיס עדיין נפוצה מאוד בקרב חולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis) למרות התקדמות במניעה וטיפול במצבים אלו, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Scientific Reports.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אוסטיאופורוזיס הינה אחד הביטויים החוץ-מפרקיים המוכרים ביותר של דלקת מפרקים שגרונית ושכיחות המחלה בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית גבוהה כמעט כפליים בהשוואה לאוכלוסייה הכללית.

להערכת שיעורי הימצאות אוסטיאופורוזיס בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית, החוקרים השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של שלושה מאגרי נתונים בינלאומיים – Medline ,Scopus  ו-Web of Science – לזיהוי מאמרים תצפיתיים שדיווחו על שכיחות אוסטיאופורוזיס.

החיפוש הוביל ל-57 מחקרים שנכללו בסקירה הנוכחית, עם 227,812 מקרים של דלקת מפרקים שגרונית ו-64,290 מקרים של אוסטיאופורוזיס. שיעורי ההימצאות הכוללים של אוסטיאופורוזיס בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית עמדו על 27.6% (רווח בר-סמך 95% של 23.9-31.3%). השכיחות הגבוהה ביותר תוארה בתקופה שבין 2011 עד 2015, כאשר 36.2% מהחולים עם דלקת מפרקים שגרונית אובחנו עם אוסטיאופורוזיס, בעוד שהאזור בו תועדו שיעורי ההימצאות הגבוהים ביותר היה אפריקה (46.1%).

החוקרים כותבים כי למרות התקדמות משמעותית במניעה, טיפול ושיטות אבחון בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית, נראה כי השכיחות של אוסטיאופורוזיס עדיין גבוהה מאוד בחולים אלו ודרושות התערבויות טובות יותר. מהממצאים עולה כי השכיחות של דלקת מפרקים שגרונית מצויה במגמת ירידה בשנים האחרונות, מגמה העשויה לנבוע מהבנה טובה יותר של ההשפעה של התרופות והפניה לבדיקות הדמיה ואבחון וטיפול בשלב מוקדם יותר.

Sci Rep, Sep 23, 2022

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה