גריאטריה

החשיבות הפרוגנוסטית של רמות D-dimer בחולים עם הלם קרדיוגני לאחר אוטם לבבי חד (Front Cardiovasc Med)

במאמר שפורסם בכתב העת Frontiers in Cardiovascular Medicine מדווחים חוקרים מסין על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בין רמות D-dimer בקבלה לאשפוז ובין התוצאות בטווח הקצר בחולים עם הלם קרדיוגני לאחר אוטם לבבי חד והוספת ריכוז D-dimer שיפר את טיב חיזוי הסיכון בחולים אלו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הלם מלווה בהפעלה של מסלול הקרישה ומערכת פיברינוליטית, כאשר D-dimer הוא תוצר פירוק של קשרי-צילוב פיברין. עם זאת, הערך הפרוגנוסטי של D-dimer בחולים עם הלם קרדיוגני לאחר אוטם לבבי חד אינו ידוע.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות חולים עם הלם קרדיוגני לאחר אוטם לבבי חד. התוצא העיקרי היה שיעורי התמותה לאחר 30 ימים והתוצא המשני היה סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, כולל תמותה לאחר 30 ימים, טכיקרדיה חדרית/פרפור חדרים, חסם הולכה פרוזדורי-חדרי, דימום ממערכת העיכול ואירוע מוחי לא-פטאלי. במחקר נבחן השיפור במדד חיזוי הסיכון לאחר הוספת D-dimer למודלי סיכון קיימים.

מדגם המחקר כלל 218 חולים עם הלם קרדיוגני לאחר אוטם לבבי חד, כאשר אלו שהלכו לעולמם במהלך 30 ימי מעקב התייצגו עם מאפיינים התחלתיים גרועים יותר ותוצאות בדיקות מעבדה חריגות באופן משמעותי יותר, כולל רמות גבוהות יותר של D-dimer.

החוקרים חילקו את ריכוז D-Dimer לשלוש קטגוריות ומצאו כי שיעורי התמותה מכל-סיבה לאחר 30 ימים בחולים בשלישון התחתון, האמצעי והעליון של D-Dimer עמדו על 22.4%, 53.3% ו-86.2%, בהתאמה (p<0.001 בכל המקרים).  שיעורי היארעות סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים לאחר 30 ימים עמדו על 46.3%, 77.0% ו-89.7%, בהתאמה (p<0.001).

במודל רב-משתני, המשלב של ריכוז D-dimer זוהה כגורם מנבא בלתי-תלוי של תמותה לאחר 30 ימים, כאשר בחולים עם ריכוז D-Dimer בטווח החציון תועד סיכון גבוה משמעותית לתמותה לאחר 30 ימים (יחס סיכון של 1.768, P=0.057), כמו גם באלו עם ריכוז D-dimer גבוה (יחס סיכון של 2.602, p=0.006).

ממצאי המחקר הצביעו על קשר לא-ליניארי בין ריכוז D-dimer ובין שיעורי התמותה לאחר 30 ימים.

החוקרים מדווחים על שיפור יכולת חיזוי הסיכון לתמותה מכל-סיבה בעקבות הוספת D-Dimer למודל הסיכון CardShock (p=0.004) או למדד IABP-SHOCK II (p=0.006) ו-GRACE (p<0.001).

ממצאי המחקר תומכים בחשיבות הפרוגנוסטית של ריכוז D-Dimer בקבלה לאשפוז של חולים עם הלם קרדיוגני משנית לאוטם לבבי חד.

Front Cardiovasc Med, Jan 9, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה