האם על נשים הרות להפסיק לחלוטין לשתות קפה? (BMJ Evidence-Based Medicine)

במאמר שפורסם בכתב העת BMJ Evidence-Based Medicine מדווחים חוקרים כי גם צריכה מתונה של קפה במהלך ההיריון מלווה בעליה בסיכון לסיבוכים בלידה.

החוקרים מסבירים כי צריכת קפאין נפוצה מאוד בקרב נשים הרות ולכן חשוב כי יינתן לנשים אלו ייעוץ מבוסס-עדויות בנוגע לנזקים האפשריים של צריכת קפאין. בסקירה הנוכחית בחנו החוקרים את העדויות אודות קשר בין צריכת קפאין אימהית ובין סיבוכי היריון ובחנו אם העצה הנוכחית אודות צריכת קפאין במהלך ההיריון מבוססת על עדויות.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי נתונים להערכת נתונים אודות הקשר בין צריכת קפאין ומשקאות מכילי קפאין ובין תוצאות היריון. הם זיהו 1,261 מאמרים בשפה האנגלית, מהם 48 מחקרים תצפיתיים ומטה-אנליזות של צריכת קפאין אימהית שפורסמו במהלך שני העשורים האחרונים. המאמרים דיווחו על תוצאות אחת מבין שש קטגוריות סיבוכים בהיריון: הפלה, לידת מת, משקל לידה נמוך / תינוק קטן לגיל היריון, לידה מוקדמת, לויקמיה חדה בילדות ועודף-משקל והשמנת-יתר בילדות.

מבין 37 מחקרים תצפיתיים, 32 העידו על סיכון מוגבר משמעותית לסיבוכים על-רקע צריכת קפאין, 10 הציעו קשר או לא זיהו קשר חד-משמעי. החוקרים זיהו עדויות עקביות לפיהן צריכת קפאין לוותה בסיכון מוגבר לכלל הסיבוכים שנבחנו, למעט לידה מוקדמת.

מ-11 מטה-אנליזות עלה כי צריכת קפאין מלווה בסיכון מוגבר לארבעה סיבוכים בהיריון, כולל הפלה, לידת מת, משקל לידה נמוך ו/או לידת תינוק קטן לגיל ההיריון ולויקמיה חדה בילדות. ב-3 מטה-אנליזות אחרות לא תועד קשר מהימן בין צריכת קפאין במהלך ההיריון ובין לידה מוקדמת. החוקרים לא זיהו מטה-אנליזה שקשרה בין צריכת קפאין ובין עודף-משקל או השמנת-יתר בילדות, אם כי ארבעה מבין חמישה מחקרים תצפיתיים דיווחו על קשר מובהק בין צריכת קפאין במהלך ההיריון ובין תוצא זה.

החוקרים כותבים כי ישנן עדויות משמעותיות ממחקרים תצפיתיים ומטה-אנליזות לפיהן צריכת קפאין במהלך ההיריון מלווה בסיכון מוגבר למספר סיבוכים במהלך ההיריון והלידה. ישנם מספר דיווחים המצביעים על קשר מנה-תגובה משמעותי ומציעים קשר סיבתי, עם דיווחים נפוצים לפיהם אין סף בטוח של צריכת קפאין במהלך ההיריון.

ממצאי המחקר תומכים בבסיס המדעי לעצה לנשים הרות ואלו המתכננות להרות להימנע מצריכת קפאין.

BMJ Evidence-Based Medicine Published Online First: 25 August 2020

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה