גינקולוגיה

אנדומטריוזיס מלווה בסיכון מוגבר לשליית פתח בנשים הרות (Eur Rev Med Pharmacol Sci)

בקרב נשים הרות עם אבחנה של אנדומטריוזיס קיים סיכון מוגבר לאבחנה של שליית פתח, כאשר זוהתה גם קורלציה בין חומרת אנדומטריוזיס ובין הסיכון לשליית פתח, כאשר בנשים עם אנדומטריוזיס בדרגה חמורה יותר שיעורי היארעות גבוהים יותר של שליית פתח, בהשוואה לאלו עם מחלה פחות חמורה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Review for Medical and Pharmacological Sciences.

החוקרים מסבירים כי בעוד ששינויים בבקרה החיסונית על-רקע היריון, לצד שינויים בהורמונים ומטבוליזם ועליה בייצור כלי דם, מובילים כולם להתכווצות רירית הרחם בשל העדר תמיכת אסטרוגן, ממחקרים עולה כי הסביבה האנדוקרינית של הריון אינה מונעת התקדמות אנדומטריוזיס.

במחקר הרטרוספקטיבי הנוכחי נכללו 3,809 נשים שהשלימו מעקב, אושפזו ועברו ניתוח קיסרי בבית חולים אחד בין 2014 עד 2020. החוקרים ערכו השוואה בין 1,026 נשים עם אבחנה של אנדומטריוזיס אל מול נשים ללא אבחנה זו וכן סיווגו את הנשים עם אנדומטריוזיס לתתי-קבוצות על-פי חומרת המחלה, כאשר 882 נשים אובחנו עם מחלה בשלב I או II ו-144 נשים עם מחלה בשלב III או IV.

מהנתונים עולה כי אין הבדלים מובהקים סטטיסטית בגיל, גיל הריון, הריונות וולדנות בין נשים עם אנדומטריוזיס ובין קבוצת הביקורת. שיעורי דמם לאחר-לידה והיארעות שליית פתח בקרב נשים עם אנדומטריוזיס היו גבוהים יותר בנשים עם אנדומטריוזיס לעומת הביקורות. יתר לחץ דם כרוני עם הריון, קדם-רעלת הריון עם יתר לחץ דם כרוני, המוליזה, תסמונת HELLP, סוכרת הריונית, פקיעה מוקדמת של הקרומים או היפרדות שליה לא היו שונים משמעותית בין שתי הקבוצות.

בנשים עם אנדומטריוזיס תועד דימום לאחר-לידה בנפח גדול יותר, בהשוואה לביקורות (p<0.001). עם זאת, החוקרים לא זיהו הבדל משמעותי בשיעורי היארעות דמם לאחר-לידה בקרב נשים עם אנדומטריוזיס בשלבים שונים.

בנשים עם אנדומטריוזיס בשלב III או IV תועדו שיעורי היארעות גבוהים יותר של שליית פתח, בהשוואה לנשים עם מחלה בשלב I או II (p<0.001). לא תועדו הבדלים משמעותיים בסיבוכי הריון אחרים בין נשים עם דרגות חומרה שונות של אנדומטריוזיס.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי בנשים עם אנדומטריוזיס סיכון מוגבר לשליית פתח בהריון, כאשר הסיכון גבוה יותר עם עליה בחומרת אנדומטריוזיס.

Eur Rev Med Pharmacol Sci, Dec 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה