המטו-אונקו ילדים

אירועים חוזרים של ברונכיטיס בילדות מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות ואסתמה בבגרות (BMJ Open Respiratory Research)

 אירועים חוזרים של ברונכיטיס בילדות מלווים בסיכון מוגבר להתפתחות מחלת ריאות בגיל מבוגר יותר, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת BMJ Open Respiratory Research.

 החוקרים בחנו את הנתונים אודות 3,202 משתתפים במחקר Tasmanian Longitudinal Health Study אשר נולדו בשנת 1961 ועברו הערכה ראשונה בגיל 7 שנים. על-פי הנתונים, כל המשתתפים היו במעקב למשך פרק זמן ממוצע של 46 שנים, כאשר 42% מהם השלימו שאלון אודות אבחנה של מחלת ריאות ע”י רופא וכן בדיקות גופניות בין השנים 2012 עד 2016.

 מבין כלל המשתתפים, 47.5% חוו לפחות אירוע אחד של ברונכיטיס בילדות, מהם 28.1% סווגו כחולים ללא אירועי ברונכיטיס חוזרים, 18.1% סווגו עם אירועי ברונכיטיס חוזרים לא-ממושכים ו-1.3% אובחנו עם אירועי ברונכיטיס חוזרים וממושכים.

 החוקרים מדווחים על עליה בשכיחות אבחנת אסתמה ודלקת ריאות ע”י רופא (p<0.001), כמו גם אבחנה של ברונכיטיס כרונית (p=0.07) בגיל 53 שנים, בהתאם לחומרת ברונכיטיס בילדות. בנוסף, בגיל 53 שנים, החוקרים זיהו קשר בין אירועי ברונכיטיס חוזרים וממושכים ובין סיכון גבוה פי 4 לאבחנה של אסתמה (יחס סיכויים של 4.54, רווח בר-סמך 95% של 2.31-8.91) ודלקת ריאות (יחס סיכויים של 2.18, רווח בר-סמך 95% של 1-4.74), בהשוואה לילדים ללא ברונכיטיס בילדות.

 הקשר עם התפתחות אסתמה פעילה בגיל מבוגר בשלב מאוחר יותר תועד בקרב חולים ללא עדות לאבחנה נלווית של אסתמה או צפצופים בילדות, וממצא דומה תואר לאחרונה במטה-אנליזה גדולה מאוד של ילדים בגילאי בית-ספר עם זיהום בדרכי נשימה תחתונות בשלב מוקדם במהלך הילדות.

 

BMJ Open Respiratory Research, June 23,2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה