המטו-אונקו ילדים

חיסונים אינם מביאים לעליה בסיכון ללופוס (Arthritis Research & Therapy)

חיסונים ככלל אינם מעלים את הסיכון להתפתחות SLE (או Systemic Lupus Erythematosus), אך קיים קשר משמעותי בין חיסון כנגד נגיף HBV (או Hepatitis B Virus) ובין המחלה האוטואימונית, כך עולה מתוצאות מטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת Arthritis Research & Therapy.

ברקע למחקר, עלתה השערה כי חיסונים עלולים להיות טריגר להתפתחות לופוס, לאור החשיבות שלהם בתגובות חיסוניות ספציפיות לאנטיגן. לאחר שסקירה קודמת הציעה קשר בין חיסונים ובין סיכון מוגבר ללופוס, מחקרים בהמשך העלו תוצאות סותרות, כאשר חלק הדגימו לא הדגימו כל השפעה של חיסון על הסיכון ללופוס. לאור הממצאים הסותרים, לא ניתן להסיק מסקנה חד-משמעית בנושא.

להערכת הקשר האפשרי בין חיסונים ובין לופוס באופן מקיף יותר, החוקרים השלימו מטה-אנליזה של מחקרים להערכת הסיכון ללופוס לאחר כל סוג של חיסון. לאחר סקירת ספרות, הם זיהו 17 מחקרים, מהם 10 מחקרי עוקבה ו-7 מחקרי מקרה-ביקורת, אשר כללו למעלה מ-45 מיליון משתתפים עם מעקב ממוצע שנע בין 6 חודשים ועד שנתיים.

הסקירה כללה שבעה מחקרים להערכת חיסונים כנגד HPV, ארבעה שבחנו חיסונים כנגד HBV, שניים להערכת חיסוני שפעת, שניים להערכת חיסוני קורונה ומחקר יחיד להערכת חיסונים כנגד זוסטר או אנתרקס. מחקרים נוספים בחנו חיסונים אחרים או לא פירטו את סוג החיסונים שנבחנו.

מהנתונים עולה כי אין קשר משמעותי בין חיסון ובין עליה בסיכון ללופוס (יחס סיכויים של 1.14, רווח בר-סמך 95% של 0.86-1.52). למעשה, חיסון כנגד קורונה נקשר בקשר שולי עם סיכון מופחת ללופוס (יחס סיכויים של 0.44, רווח בר-סמך 95% של 0.18-1.21).

עם זאת, חיסון כנגד נגיף HBV נקשר עם עליה משמעותית בסיכון ללופוס (יחס סיכויים של 2.11, רווח בר-סמך 95% של 1.11-4.0), בעוד שחיסון כנגד HPV לווה בסיכון מעט מוגבר למחלה האוטואימונית (יחס סיכויים של 1.43, רווח בר-סמך 95% של 0.88-2.31).

למרות זאת, החוקרים כותבים כי המחקרים שנכללו להערכת חיסון כנגד HBV נערכו לפני עשור או שניים וייתכן כי טכנולוגיית החיסון התפתחה מאז ולכן יש מקום להשלמת מחקרים קליניים חדשים.

מטה האנליזה הנוכחית מעידה כי אין קשר משמעותי בין חיסונים ובין עליה בסיכון ללופוס. עם זאת, באשר לחיסון כנגד HBV, נראה קשר אפשרי עם הסיכון ללופוס. תוצאות הסקירה מספקות תובנות חשובות אודות הקשר בין חיסונים ובין הסיכון ללופוס ותומכות במאמצים להמשך פיתוח חיסונים.

Arthritis Research & Therapy, March 4, 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה