המטולוגיה

מבחן מאמץ לב-ריאה מסייע בהערכת ליקוי תפקודי בחולים עם עמילואידוזיס טרנסתירטין (JAMA Cardiol)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Cardiology עולה כי מבחן מאמץ לב-ריאה עשוי לסייע בהערכת הדפוסים הייחודיים של ליקוי תפקודי בחולים עם עמילואידוזיס טרנסתירטין ATTR (או Amyloidosis Transthyretin), מחלה רב-מערכתית, מסכנת-חיים, הנובעת משקיעת סיבי עמילואיד טרנסתירטין.

מבחן מאמץ לב-ריאה הינו מדד הזהב להערכת מנגנונים בבסיס אי-סבילות למאמצים בחולי אי-ספיקת לב ומדדים ממבחן זה עשויים לשמש כמנבאים משמעותיים של הסיכון לתמותה.

במסגרת המחקר השלימו 506 חולים עם עמילואידוזיס טרנסתירטין מבחן מאמץ לב-ריאה במטרה לקבוע את הספקטרום של יכולת תפקודית, לאפיין הידרדרות תפקודית בהתאם לעומס עמילואיד ולהעריך את הפרוגנוזה של החולים.

מהתוצאות עולה כי ליקוי ביכולת התפקודית היה נפוץ מאוד בכלל החולים, כאשר כל פנוטיפ מחלה הדגים דפוסים ייחודיים של ליקוי תפקודי. צריכת חמצן מקסימאלית ויעילות אוורור היו לקויים בפנוטיפים לבביים, בעוד שהפרעה כרונוטרופית והפרעות אוורור במאמץ תועדו בשכיחות גבוהה יותר בכלל הפנוטיפים.

החמרת עומס עמילואיד לוותה בירידה במגוון מדדים במבחן מאמץ לב-ריאה, אם כי תגובה כרונוטרופית ויכולת אוורור במאמץ נותרו חריגים ללא תלות בעומס עמילואיד.

מהנתונים עולה כי צריכת חמצן מקסימאלית ושיא לחץ דם סיסטולי נקשרו באופן בלתי-תלוי עם הפרוגנוזה של החולים.

החוקרים כותבים כי הפרעה ביכולת הגופנית הינה סמן אופייני לעמילואידוזיס טרנסתירטין, כאשר מבחן הליכה בשש דקות משמש יותר ויותר כתוצא סיום ראשוני ומשני במחקרים בשנים האחרונות, אך מבחן זה מספק הערכה פשוטה בלבד של הסבילות למאמצים, ללא מידע אודות הפנוטיפ התפקודי. ממצאי המחקר הנוכחי מעידים כי מבחן מאמץ לב-ריאה מהווה שיטת הערכה מקיפה יותר של היכולת התפקודית בחולים עם עמילואידוזיס טרנסתירטין, בהשוואה לאמצעים הזמינים כיום.

JAMA Cardiol, March 6, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה