המטולוגיה

על איזו פרוביוטיקה לחולי IBS להמליץ?

מעי
תפקידו של המיקרוביום ב-IBS מבוסס היטב, וחולים נוטלים פרוביוטיקה לעתים קרובות' עם זאת, לא לכל הפרוביוטיקה יש יעילות שווה, אז על איזה מהם מומלץ להמליץ?

תסמונת המעי הרגיז (IBS) היא הפרעה נפוצה בציר המוח-מעי, ולעתים קרובות חולים אינם מרוצים מטיפולים קונבנציונליים. תפקידו של המיקרוביום ב-IBS מבוסס היטב, וחולים נוטלים פרוביוטיקה לעתים קרובות ביוזמתם או בעצת רופא או רוקח. עם זאת, לא לכל הפרוביוטיקות יש יעילות שווה, אז על איזה מהם מומלץ להמליץ?

ד”ר ז’אן-מארק סבטה, גסטרואנטרולוג בבית החולים Avicenne בצרפת, שיתף תובנות לגבי פרוביוטיקה בכנס ה-Francophone Days of Hepatology, Gastroenterology, and Digestive Oncology.

IBS, על פי הסיווג מבוסס הסימפטומים של רומא IV, היא “הפרעה של אינטראקציות ציר מוח-מעי” עם שכיחות של כ-4% באוכלוסייה הבוגרת. בצרפת, במהלך מהלך טיפול ממוצע של כ-8 שנים, חולים מנסים בממוצע חמש אסטרטגיות טיפוליות (ועד 11), כולל נוגדי עוויתות (85%), דיאטות (78%) ופרוביוטיקה. בנוסף, 66.4% מהחולים נטלו או נוטלים פרוביוטיקה, כפי שהודגם בסקר שנערך לאחרונה.

בעוד שההמלצות של הקולג’ האמריקאי לגסטרואנטרולוגיה לשנת 2022 על אבחון וניהול של IBS אינן תומכות בשימוש בפרוביוטיקה להקלה כללית בתסמינים – המלצה שלגביה הם מצטטים רמה נמוכה של ראיות – “בכל זאת יש רציונל לרשום פרוביוטיקה ב-IBS בשל התפקיד המשמעותי של המיקרוביוטה (או דיסביוזה) במצב זה”, אמר ד”ר סבטה.

בהנחיות הגלובליות “פרוביוטיקה ופרה-ביוטיקה” עבור IBS, ארגון הגסטרואנטרולוגיה העולמי בחן את רמת העדויות לפרוביוטיקה. שלושה זנים, כמו גם שילוב של מספר זנים, נתמכו בראיות ברמה 2, כלומר לפחות שני מחקרים אקראיים עם תוצאות מתכנסות. אלה כללו את Bifidobacterium bifidum MIMBb75, המשפר את התסמינים הכלליים ואת איכות החיים; Lactobacillus plantarum 299v (DSM 9843), הפועל על חומרת כאבי בטן ונפיחות; ו-B infantis 35624 (שם חדש: B longum 35624), המשפר את ההערכה הכוללת של תסמיני IBS, כמו גם המוצר רב-זני המכיל L rhamnosus GG, L rhamnosus LC705, Propionibacterium freudenreichii ssp shermanii JS DSM 7067ssp2 ו-B lactis animalis B. DSM 15954.

ד”ר סבטה הציע בחירה של פרוביוטיקה על סמך הספרות ונוכחות של לפחות ניסוי אקראי מבוקר פלצבו אחד שנערך בחולים עם IBS והראה תוצאות חיוביות. “היעילות הפרוביוטית תלויה במידה רבה במין החיידקים, בזן ובמצב הקליני של המטופל. יש להמליץ ​​רק על פרוביוטיקה עם יעילות קלינית שהוכחה בניסויים אקראיים מבוקרי פלצבו”, הדגיש.

לכתבה ב-medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה