ביטוח רפואי

זיהום כרוני בנגיף HBV מלווה בסיכון מוגבר לדימום תוך-מוחי (מתוך כנס ה-EASL Congress)

זיהום כרוני בנגיף HBV (או Hepatitis B Virus) מלווה בסיכון מוגבר לדימום תוך-מוחי, אך אינו כרוך בסיכון מוגבר לאירועים מוחיים מסוגים אחרים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו במהלך כנס ה-EASL Congress.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בסין קיים העומס הגדול ביותר של מקרי HBV ברחבי העולם, כאשר אחד מכל שלושה מהחולים עם זיהום HBV מתגורר בסין ולפי ההערכות, כ-10 מיליון חולים עם זיהום כרוני בנגיף HBV בסין כיום ימותו עד שנת 2030, בעיקר משנית לסרטן כבד בר-מניעה.

בסין מדווח על שיעורי היארעות גבוהים יותר של אירועים מוחיים ושיעור גבוה יותר של דימומים תוך-מוחיים, בהשוואה למדינות אחרות. יתרה מזאת, למרות ששיעור אירועים מוחיים איסכמיים גבוה כמעט פי ארבעה בהשוואה לדימום תוך-מוחי, מקרי דימום תוך-מוחי אחראיים למספר דומה של מקרי מוות עקב אירוע מוחי.

להערכת החשיבות של זיהום כרוני בנגיף HBV באטיולוגיה של אירוע מוחי, החוקרים התבססו על נתונים ממאגר China Kadoorie Biobank לזיהוי 500,991 מבוגרים (גיל ממוצע של 52.1 שנים; 41% גברים) מ-10 אזורים גיאוגרפיים שונים, כולם עברו בדיקת HBsAg בתחילת המחקר.

החוקרים מדווחים כי 3% מהנבדקים היו חיוביים ל-HBsAg.

לאורך מעקב ממוצע של 11 שנים, החוקרים מדווחים על 59,117 אירועים מוחיים, מהם 11,318 משנית לדימום תוך-מוחי, 49,971 אירועים מוחיים איסכמיים, 3,036 אירועים מוחיים ממקור לא-ידוע ו-995 מקרים של דימום תת-עכבישי.

מהנתונים עולה כי בקרב אלו שהיו חיוביים ל-HBsAg תועד סיכון מוגבר לדימום תוך-מוחי (יחס סיכון מתוקן של 1.29, רווח בר-סמך 95% של 1.16-1.44), הן פטאלי (יחס סיכון מתוקן של 1.36, רווח בר-סמך 95% של 1.16-1.60) והן לא-פטאלי (יחס סיכון מתוקן של 1.23, רווח בר-סמך 95% של 1.06-1.44). לא זוהה קשר מובהק סטטיסטית בין HBsAg ובין הסיכון לאירוע מוחי איסכמי, דימום תת-עכבישי או אירוע מוחי אחר/לא-ספציפי.

החוקרים בחנו גם מדדים מטבוליים ובדיקות דם ומדווחים כי באלו שהיו חיוביים ל-HBsAg תועדו רמות נמוכות יותר של כולסטרול כולל, LDL, טריגליצרידים ואלבומין ורמות גבוהות יותר של ALT ו-AST.

החוקרים מסכמים וכותבים כי זיהום כרוני בנגיף HBV עשוי להוות גורם סיכון לדימום תוך-מוחי, אך אינו מלווה בסיכון מוגבר לאירוע מוחי איסכמי. המנגנון הקושר בין הזיהום הנגיפי ובין הסיכון לדימום תוך-מוחי עשוי לכלול הפרעה בתפקודי כבד והפרעה בתפקודי קרישה או מסלולים נלווים. הם קוראים להשלים מחקרים פרוספקטיביים נוספים להערכת הנושא.

מתוך כנס ה-EASL Congress

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה