מחלות זיהומיות

לנתח או לא לנתח דלקת תוספתן פשוטה? (World J Emerg Surg)

האם יש לנתח דלקת תוספתן פשוטה? מטא אנליזה חדשה של מחקרים מבוקרים אקראיים (RCTs) שפורסמה ב-World J Emerg Surg בחנה שאלה זו

מחקרים הראו נתונים לגבי הבטיחות, העלות והיעילות של טיפול אנטיביוטי בניהול דלקת התוספתן (אפנדציטיס) של מבוגרים, אז האם יש לנתח דלקת תוספתן פשוטה? מטא אנליזה חדשה של מחקרים מבוקרים אקראיים (RCTs) שפורסמה ב-World J Emerg Surg בחנה שאלה זו.

למרות שכריתת תוספתן נותרה אחד הניתוחים הנפוצים ביותר ברחבי העולם, מספר מחקרים ערערו את התפיסה של טיפול כירורגי שיטתי בדלקת תוספתן חריפה לא מסובכת (UAA) במבוגרים במהלך 30 השנים האחרונות. מחקרים אלו התבססו על היעילות של טיפול אנטיביוטי מרפא בדיברטיקוליטיס של המעי הגס. היתרונות שהודגמו של טיפול לא ניתוחי בהשוואה לטיפול כירורגי היו הפחתה בסיבוכים ובזמן ההחלמה, במחיר של סיכון מוגבר להישנות ואשפוז ארוך יותר בבית החולים.

קריטריוני הניתוח העיקריים שבחנה מטה-אנליזה זו היו שיעורי ההצלחה ללא סיבוכים (סיבוכים או הישנות) ושיעור ההצלחה לאחר שנה אחת בשבעה מחקרים. לטיפול לא ניתוחי היה שיעור יעילות לאחר כשנה של 64.51% (540/837), ולטיפול כירורגי היה שיעור של 96.8% (788/814), עם RR של 0.69 (P < .00001) לטובת טיפול כירורגי, אך עם רמת הטרוגניות משמעותית. לא היה הבדל משמעותי בסיבוכים או באשפוזים בהשוואה לניתוח, אך היו עלויות נמוכות יותר.

לפי עורכי המחקר, אם הסיכון העיקרי לטווח קצר בטיפול לא ניתוחי הוא כישלון בכ-30% מהחולים, מה לגבי הטווח הארוך? מחקר שנערך לאחרונה מראה כי עם כמעט 20 שנות מעקב, ליותר ממחצית מהחולים שטופלו בטיפול לא ניתוחי לא הייתה הישנות. כשהסיכון המשמעותי היחיד לטווח ארוך הוא הישנות, ניתן לטפל באפנדציטיס שוב בטיפול אנטיביוטי, ואם יש צורך בניתוח, לא נראה שזה קשור לסיכון גבוה יותר לסיבוכים או לקושי טכני. לכן, ניכר כי עדיין אין תשובה חד משמעית לאיזה דרך עדיפה וככל הנראה לבינתיים יש להסתפק בשיחה על היתרונות והחסרונות מול המטופל.

לכתבה ב-medscape

1 תגובה
  1. אלון רפאל
    אלון רפאל אומר:

    כישלון של טיפול שמרני-תרופתי יכול להביא להתנקבות ופריטוניטיס כללית שהיא מצב מסכן חיים. לעומת זאת, ניתוח , לרוב קצר ופשוט, עם מהלך קל במיוחד מאז שנכנסה השיטה הלפרוסקופית, פותר את הבעיה בקלות ובמהירות.

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה