טיפול נמרץ

גבפנטין מומלצת כתרופת הבחירה בטיפול בכאבים נוירופתיים הנובעים מפגיעה בעמוד השדרה (Spine )

Gabapentin (נורונטין, גבפנטין-טבע) צריך להיות טיפול קו ראשון של כאב נוירופתי בפגיעות בעמוד השדרה, כך עולה מתוצאות מחקר פרוספקטיבי, אקראי ומבוקר המתפרסם באפריל ב-Spine .

כאב נוירופתי הקשור לפגיעה בעמוד השדרה הוא עיקש וטיפולים קיימים כיום אינם יעילים, כותבים החוקרים מבי”ס לרפואה בסלקוק, טורקיה.

גבפנטין, תרופה נוגדת עוויתות הפכה לטיפול הקו הראשון בכאבים נוירופתיים. מיקומה של התרופה בטיפול בכאבים נוירופתיים הקשורים לפגיעה בעמוד השדרה נבדק כבר במחקרים קודמים , אך היו אלה מחקרים רטרוספקטיביים, לא מבוקרים ולא סטנדרטיים, שבהם השתתפו מעט חולים אשר עשו שימוש במינונים הנמוכים מהאופטימיליים המומלצים.

במחקר כפול סמיות זה שבו השתתפו 20 מטופלים משותקים ברגליהם (7 נשים ו-13 גברים בגילאים של 20 עד 65), עם פגיעה מלאה בעמוד השדרה באיזור בית החזה או המותן, אשר סבלו מכאבים נוירופתיים למשך יותר מ-6 חודשים.

המטופלים קיבלו טיפול למשך 4 שבועות שבו בוצעה טיטרציה של התרופה או פלצבו, לאחר מכן 2 שבועות של ניקוי מהתרופה, ואז החלפה בין קבוצת הפלצבו לקבוצתה הפעילה, ועוד 4 שבועות של מינון קבוע.

כל המטופלים סיימו את המחקר. הטיפול בגבפנטין נמצא קשור לירידה בעוצמת ותדירות הכאב, הקלה בכל תסמיני הכאב הנוירופתי מלבד הגירוד, ובשיפור באיכות חיי החולים. תופעות לואי היו קיימות ב-65% מהמטופלים בגבפנטין וב-25% מהחולים שקיבלו פלצבו, אך אלה לא גרמו לנשירה מהמחקר, וטופלו בקלות ע”י הורדת מינון. החוקרים ממליצים לפעול במינון נמוך והעלאתו באיטיות גם בשימוש מעשי בשטח.

למרות שהעלות הממוצעת של גבפנטין היא גבוהה יחסית, ונעה בין 150 ל-230 דולר לחודש בארה”ב, הכותבים סבורים  שהשיפור באיכות החיים והפוטנציאל לשפר את תפקודם מצדיקים את העלות.

Spine. 2004;29:743-751

לדיווח ב-מדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה