טיפול נמרץ

האם פרוצדורת REBOA משפרת תוצאות דימום טראומטי לגו? (JAMA)

בפצועי טראומה עם דימום חמור מהגו, פרוצדורת REBOA (או Resuscitative Endovascular Balloon Occlusion of the Aorta) לא הפחיתה את הסיכון לתמותה ואף עשויה להיות מלווה בסיכון מוגבר לתמותה לאחר 90 ימים, כאשר משולבת עם טיפול סטנדרטי בדימומים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי REBOA הינה טכניקה חדשה בה בגישה מילעורית מוחדר בלון המנופח באבי העורקים. מחקר UK-REBOA הינו המחקר האקראי-מבוקר הראשון להערכת התועלת הקלינית האפשרית של REBOA בטיפול במקרים של דימום חמור מהגו.

המחקר כלל 90 חולים עם דימום מסכן-חיים מהגו אשר טופלו ב-16 מרכזי טראומה בבריטניה; 46 חולקו באקראי לפרוצדורת REBOA וטיפול סטנדרטי ו-44 חולקו לקבלת טיפול סטנדרטי בלבד.

התוצא העיקרי היה שיעורי התמותה לאחר 90 ימים, אשר עמדו על 54% בזרוע REBOA, לעומת 42% בקבוצת הטיפול הסטנדרטי (יחס סיכויים של 1.58, רווח בר-סמך 95% של 0.72-3.52); ההסתברות האחורית העידה על סיכון מוגבר ב-86.9% לתמותה עם REBOA.

מבין עשרה תוצאים משניים, יחסי הסיכויים לתמותה וההסתברויות האחוריות של יחס סיכויים של מעל 1 לתמותה לאחר שישה חודשים ולתמותה באשפוז, כמו גם תמותה לאחר 3, 6 ו-24 שעות, היו כולם מוגברים בקבוצת הטיפול ב-REBOA.

החוקרים מדווחים כי תועדו יותר מקרי תמותה עקב דימומים עם REBOA לעומת מספר מקרי התמותה בקרב אלו תחת הטיפול הסטנדרטי (32% לעומת 17%, בהתאמה), רובם אירעו בתוך 24 שעות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי REBOA הינה פרוצדורה מאתגרת ומורכבת לביצוע, בפרט בחולים בסיכון מיידי לתמותה. ממצאי המחקר הנוכחי אינם תומכים בתועלת של REBOA ולנתונים אלו חשיבות רבה מאחר והם צפויים לעודד רופאים ומרכזי טראומה לבחון מחדש את הפרוצדורה במחלקות טראומה.

JAMA, Oct 12, 2023

לידיעה במדסקיי

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה