פנימית

אספירין במינון נמוך מלווה בסיכון מופחת לסרטן מעי גס ורקטום (Am J Gastroenterol)

טיפול באספירין במינון נמוך מלווה בסיכון מופחת לסרטן מעי גס ורקטום, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Gastroenterology. מהנתונים עולה עוד כי הירידה הגדולה תועדה בסיכון למחלה גרורתית ואלו שנטלו את התרופה למשך לפחות חמש שנים.

החוקרים אספו נתונים ממספר מאגרי מטופלים לזיהוי משתתפים בגילאי 50 שנים ומעלה שהתגוררו בנורבגיה בין השנים 2014 ו-2018, תוך הוצאת חולים עם היסטוריה קודמת של ממאירות פולשנית או אלו שהתגוררו בנורבגיה במשך פחות משישה חודשים לפני תחילת המחקר.

במסגרת המחקר נאסף מידע סוציודמוגרפי, כמו גם נתונים אודות מרשמים לטיפול באספירין במינון נמוך לקביעת תאריך המרשם, מספר ניפוקים ומינון יומי מוגדר.

המעקב החלב שישה חודשים לאחר כניסה למרשם ונמשך עד אבחנה של ממאירות מעי גס ורקטום, אבחנה של ממאירות אחרת, תמותה, הגדירה, או תום המעקב ב-31 בדצמבר , 2018.

מבין למעלה מ-2.1 מיליון משתתפים שנכללו במחקר, 38,577 (1.8%) אובחנו עם סרטן מעי גס ורקטום לאחר חציון מעקב של 10.9 שנים. טיפול באספירין במינון נמוך ניתן לפחות פעם אחת ל-579,196 (26.5%) משתתפים.

טיפול באספירין במינון נמוך היה נפוץ יותר בקרב גברים, בחולים מבוגרים יותר, באלו עם רמת השכלה או הכנסה נמוכה יותר ובחולים שנטלו תרופות אחרות, כולל תרופות המיועדות לטיפול במחלות לב וכלי דם.

בהשוואה לאלו שלא טופלו מעולם באספירין במינון נמוך, באלו שקיבלו את הטיפול בהווה תועד סיכון מופחת לסרטן מעי גס ורקטום (יחס סיכון של 0.87), קשר שהיה בולט יותר בחולים עם סרטן מעי גס ורקטום גרורתי (יחס סיכון של 0.79), בהשוואה לממאירות מתקדמת אזורית (יחס סיכון של 0.89) ומחלה ממוקמת (יחס סיכון של 0.93).

הממצאים מצביעים על קשר בין משך הטיפול באספירין ובין דרגת הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום עם יחסי סיכון של 0.91 עם טיפול במשך פחות משלוש שנים, יחס סיכון של 0.85 עם טיפול במשך בין 3 עד 5 שנים ויחס סיכון של 0.84 באלו שנטלו את הטיפול במשך חמש שנים ומעלה.

על-פי ההערכות, טיפול באספירין מנע 1,073 מקרים של סרטן מעי גס ורקטום  לאורך תקופת המחקר.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים אקראיים ומבוקרים בהקדם במטרה לאשר את ההשפעה המגנה האפשרית של אספירין מפני סרטן מעי גס ורקטום ולזהות תתי-קבוצות באוכלוסייה בהן צפויה התועלת הגדולה ביותר של טיפול באספירין.

Am J Gastroenterol, Feb 1, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה