טיפול ב-Icosapent Ethyl מפחית רמות Liporprotein (a) וסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים (J Am Coll Cardiol)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American College of Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ריכוזי Lp(a) (או Lipoprotein (a)) מנבאים את הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים בחולים עם רמות טריגליצרידים גבוהות במהלך טיפול בסטטינים. חשוב מכך, טיפול ב-Icosapent Ethyl (וסקפה) הפחית את הסיכון לסיבוכים אלו לאורך טווח רחב של רמות Lp(a), כולל בחולים עם ריכוזים גבוהים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי רמות Lp(a) גבוהות מלוות בסיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים גם בנוכחות רמות LDL מאוזנות היטב, אך אין טיפולים רבים מוכחים להפחתת הסיכון השיירי הנ”ל. כעת הם השלימו ניתוח פוסט-הוק של מחקר REDUCE-IT (או Reduction of Cardiovascular Events with Icosapent Ethyl-Intervention Trial) להערכת התועלת הקרדיווסקולארית של Icosapent Ethyl לאורך מגוון רמות Lp(a).

מדגם המחקר כלל 8,179 חולים עם מחלה קרדיווסקולארית מוכחת שטופלו בסטטינים או חולים בגילאי 50 שנים ומעלה עם סוכרת ולפחות גורם סיכון נוסף, ריכוז טריגליצרידים בטווח 150-500 מ”ג/ד”ל ורמות LDL בטווח 40-100 מ”ג/ד”ל. המשתתפים חולקו באקראי לקבלת Icosapent Ethyl במינון 2 גרם פעמיים ביום או פלסבו תואם.

החוקרים בחנו את הקשר בין ריכוז Lp(a) כמשתנה רציף ובין הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים בכלל וסיבוך קרדיווסקולארי מג’ורי ראשון, לצד הערכת השפעות Icosapent Ethyl על סיבוך קרדיווסקולארי מג’ורי ראשון באלו עם ריכוזי Lp(a) של 50 ומעלה או פחות מ-50 מ”ג/ד”ל.

מבין 7,026 משתתפים עם הערכת רמות Lp(a) בתחילת המחקר, חציון ריכוז החלקיק עמד על 11.6 מ”ג/ד”ל.

מהנתונים עולה קשר מובהק סטטיסטית בין ריכוזי Lp(a) ובין אירוע קרדיווסקולארי מג’ורי ראשון ובין כלל אירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים (p<0.0001), כאשר הטיפול ב-Icosapent Ethyl הפחית את הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים לאורך טווח ריכוזי Lp(a).

הטיפול ב-Icosapent Ethyl הפחית את הסיכון לאירוע קרדיווסקולארי מג’ורי ראשון בתתי-קבוצות של חולים עם ריכוזי Lp(a) של 50 מ”ג/ד”ל ומעלה ובאלו עם ריכוז Lp(a) נמוך מ-50 מ”ג/ד”ל.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על החשיבות הפרוגנוסטית של ריכוז Lp(a) לחיזוי הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים בחולים עם ריכוזי טריגליצרידים מוגרים תחת טיפול בסטטינים. חשוב מכך, הממצאים מעידים כי Icosapent Ethyl הפחית באופן עקבי את הסיכון לסיבוכים אלו לאורך טווח רחב של רמות Lp(a).

J Am Coll Cardiol, March 15, 2024

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה