חקר הכבד

צמצום היארעות של זיהומים במהלך ניתוחים/מאת ד”ר פנסקי, עורך אורתופדיה

מאמר המערכת הנוכחי סקר שני מאמרים שעסקו בצמצום שיעור הזיהומים בניתוחים. מאמר אחד בדק מהי ההשפעה של טיפול פרופילקטי למניעת זיהומים בסטפילוקוקוס אאורוס (ס”א) בקרב נשאים של חיידק זה  בנחירי באף. נמצא כי בקרב נשאי חיידק זה, אשר טופלו במשחת מופיריצין נזלית (לנחיריים) פעמיים ביום משך 5 ימים בנוסף לרחצה בכלורהקסידין הורד אחוז הזיהומים בסטפילוקוקוס אארוס ב 60% . לעומת קבוצת ביקורת שטופלה בפלצבו. מחקר אחר שבדק סך זיהומים בניתוחים נקיים יחסית(Clean contaminated) השווה בין חיטוי השדה הניתוחי לפני הניתוח בכלורהקסידין אלכוהול לעומת פוביודין יוד. המטופלים בכלורהקסידין סבלו ב 40% פחות זיהומים לעומת פוביודיון יוד.

כלורהקסידין נמצא גם יעיל יותר בצמצום הזיהומים כולל MRSA (סטפילוקוקס אאורוס עמיד למטיצילין) ו VRE (אנטר וקוקי עמידים לוונקומיצין) ביחידות טיפול נמרץ. מוערך כי כלורהקסידין מצמצם את סך הזיהומים הקשורים בניתוח בכ 40% וזיהומים בהם מעורב סטפילוקוקס אאורוס ב 50%.

העורך מציע לכלול בבדיקה הטרום ניתוחית לנשאות סטפילוקוקוס אאורוס, את כל המטופלים המועמדים לניתוחים בהם מוכנסים גופים זרים לגוף המטופל, כולל החלפת מפרקים או שימוש במשתלים מסוגים שונים באורטופדיה.

לסיכום: לחיטוי טרום ניתוחי של שדה הניתוח (Scrub) מומלץ כלורהקסידין אלכוהול. למטופלים בהם מתוכנן שימוש במשתלים אורטופדים שונים וכן למטופלים מוחלשי חיסון מומלץ לבצע בדיקה לנשאות ס”א ולנשאים מומלץ טיפול מוקדם במשחת מופיריצין לנחיריים ורחצה בכלורהקסידין משך 5 ימים לפני הניתוח.

Wenzwl RP. Minimizing surgical site infections, N Engl J Med 362;1:75-77

הערות העורך

סקירה נוספת המחזקת את העדיפות של הכלורהקסידין (ספטל סקרב) על הפוביודין. ניתן כמובן להחיל מסקנה זו גם על פעולות קטנות במרפאה כגון הזרקות למפרקים.

הנתונים לגבי הדברה של סטפילוקוקוס אאורוס מנחירי האף של הנשאים ובכך הפחת מספר הזיהומים במחולל זה חשובים ביותר. מדובר בהליך פשוט וזול יחסית, שניתן כמובן לביצוע בקהילה טרום הניתוח ועשוי לצמצם מימדי תחלואה קשה ביותר כזיהום בפצע ניתוחי בהחלפות מפרקים.    

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה