חקר הכבד

האם קיימת שונות בין בדיקות ובין בודקים בעת ביצוע המבחן על שם טינל? (מתוך Journal of Hand Surgery)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון אפריל של ירחון Journal of Hand Surgery עולה כי בהיעדר סטנדרטיזציה בנוגע לאופן ביצוע המבחן על שם טינל (Tinel test), המשמש לזיהוי אתרים של לחץ על עצבים, ישנה וריאביליות משמעותית בין בודקים (Inter-examiner Variability) ובין בדיקות (Intra-examiner) בעת ביצועו. לטענת החוקרים, יתכן וממצא זה מסביר את חוסר העקביות ברגישות ובסגוליות המדווחות לסימן ע”ש טינל.

החוקרים מסבירים כי הסימן ע”ש טינל אומץ בתחילת שנות החמישים של המאה הקודמת לשם זיוי אתרים של לחץ על עצבים. עד כה נעשו לדבריהם מספר ניסיונות לסטנדרטיזציה בנוגע לאופן בו יש להפיק סימן זה. מטרת המחקר הנוכחית הייתה להעריך את השונות בין בדיקות ובין בודקים בכוח בו נעשה שימוש לשם הפקת הסימן ע”ש טינל בשיטות השונות הנהוגות בקליניקה.

במחקר נכללו תשעה קלינאים, בהם שלושה מנתחי כף יד ועצבים פריפריים מנוסים ושלושה פחות בכירים, וכן שלושה מנתחים מתמחים. החוקרים ביקשו להעריך שלוש שיטות להפקת הסימן ע”ש טינל: הראשונה, מכה על ה-load cell בעזרת האצבע האמצעית של היד הדומיננטית (מכה באצבע בודדת); השנייה, מכה באמצעות האצבע המורה והאמצעית של היד הדומיננטית (מכה בשתי אצבעות); והשיטה השלישית, הנחת אגודל היד שאינה דומיננטית ומכה על גבי האגודל באמצעות האצבע האמצעית הדומיננטית (שיטת preload). הקלינאים שהוערכו נתבקשו להשתמש במידת הכוח המקובלת בה נוהגים לבצע את המבחן ע”ש טינל בדרך כלל. כל נבדק ביצע שלושה סטים של חמש מכות בכל אחת משלוש השיטות.

החוקרים מדווחים על שונות משמעותית כמעט בקרב כל הנבדקים ביחס לטווח הכוח בו נעשה שימוש בין שיטות האצבע הבודדת ושתי האצבעות ובין שיטת ה-Preload. בנוסף, נצפה הבדל כמעט בכל הנבדקים בהשוואת טווח הכוחות בין שיטת האצבע הבודדת ובין שיטת שתי האצבעות. לבסוף, נצפו לדבריהם הבדלים משמעותיים בכוח שהופק על ידי הבודקים השונים בכל שיטה.

החוקרים מסכמים כי בהיעדר סטנדרטיזציה לאופן ביצוע המבחן ע”ש טינל, עלה בידם להדגים במחקרם זה שונות ניכרת בין בדיקות ובין בודקים בעוצמת הכוח בו נעשה שימוש בהפקת הסימן ע”ש טינל בשיטות שונות הנהוגות בקליניקה. הם טוענים כי שונות זו עשויה להסביר את ההבדלים הקליניים בין בודקים שונים ביכולתם להפיק את הסימן ע”ש טינל במטופל, ואת חוסר העקביות המדווח ביחס לרגישות ולסגוליות הבדיקה. יש לדבריהם צורך במחקרים נוספים אשר יבחנו סטנדרטיזציה של בדיקה זו, וכן על מחקרים עתידיים הכוללים את הסימן ע”ש טינל להתייחס לסוגיה.


Journal of Hand Surgery 2010

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה