חקר הכבד

השפעת פעילות היד על הלחץ בתוך התעלה הקרפלית בחולים עם תסמונת התעלה הקרפלית (מתוך Journal of Hand Surgery)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון אפריל של ירחון Journal of Hand Surgery עולה כי בחולים עם תסמונת התעלה הקרפלית, הלחצים בתוך התעלה הקרפלית הם גבוהים משמעותית במהלך פעילות של כף היד מכפי שדווח בעבר. החוקרים מצאו כי שיאי הלחץ מתרחשים ב-Hook of Hamate (HH), שם התעלה מוצרת ביותר והעצב המדיאני נמעך במידה הרבה ביותר בתסמונת זו.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה למדוד את הלחץ בתוך התעלה הקרפלית בחולים הסובלים מתסמונת התעלה הקרפלית, ולקבוע את ההשפעה של שימוש פעיל ומדיד כמותית של כף היד, הן על גובה לחץ השיא והן על מיקומו, וזאת לפני ואחרי פיצול של ה-Transverse Carpel Ligament.

החוקרים מדדו את הלחצים בתוך התעלה הקרפלית במהלך ניתוח בקרב 12 חולים הסובלים מתסמונת התעלה הקרפלית בחמישה מקומות קבועים מראש בהתבסס על המרחק בין ה-Pisiform הפרוקסימלי וה-Hook of Hamate (HH) בכל חולה, וזאת לפני פיצול אנדוסקופי של הליגמנט באמצעות חיישן לחץ המוחדר פרוקסימלית-לדיסטלית לתוך התעלה תחת הנחייה פלואורוסקופית. בכל אתר, תועד הלחץ בעת יישור האצבעות, כיפוף האצבעות וכן בעת 50% מהאחיזה המקסימלית כפי שהוערכה באמצעות דינמומטר לחיצה. בנוסף, בתת-קבוצה מחולים אלו נמדד הלחץ גם בעת פעולות אחרות של כף היד, ובהן תפיסת צבט או תפיסת מפתח מקסימליות, 25% מהאחיזה המקסימלית וכן בעת אחיזה מקסימלית.

לאחר פיצול הליגמנט, נמדדו הלחצים בעת ביצוע אותן פעולות של כף היד באתר בודד, ה-HH. החוקרים ביקשו לנתח את ההשפעה של פעולת היד, אתר המדידה ופיצול הליגמנט באמצעות ניתוח נתוני השונות בין המדידות החוזרות.

החוקרים מדווחים כי בהשוואה לכף יד בה האצבעות באקסטנציה (לחץ ממוצע, 56 mmHg), כל פעולות האחיזה והצביטה גרמו לעליות משמעותיות בלחצים באתר ה-HH, עם לחץ שיא ממוצע של 1,151 mmHg בעת האחיזה המקסימלית. לאחר שחרור אנדוסקופי, הלחצים ירדו משמעותית ב-HH בכל פעולות כף היד שנבדקו.

החוקרים מסכמים כאמור כי בחולים עם תסמונת התעלה הקרפלית, הלחצים בתוך התעלה הקרפלית הינם גבוהים משמעותית במהלך פעילות של כף היד מכפי שדווח בעבר. לדבריהם, שיאי הלחץ מתרחשים ב-Hook of Hamate (HH), שם התעלה הינה המוצרת ביותר והעצב המדיאני נמעך במידה הרבה ביותר בתסמונת זו.

JHS 2010

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה