חקר הכבד

עליה בסיכון להתקדמות מחלת כליות כרונית גם בנוכחות אלבומינוריה בטווח התקין (Ann Intern Med)

בחולים עם מחלת כליות כרונית עם רמות אלבומינוריה בטווח התקין עדיין תוארה עליה ליניארית בסיכון להתקדמות מחלת כליות כרונית עם עליה ברמות אלבומין בשתן מערכים לא-מדידים, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת Annals of Internal Medicine.

מדגם המחקר כלל 1,629 משתתפים משבעה מרכזים בארצות הברית אשר לקחו חלק במחקר הפרוספקטיבי CRIC ואובחנו עם מחלת כליות כרונית (קצב פינוי גלומרולארי בטווח 20-70 מ”ל/דקה) ועם יחס אלבומין: קריאטינין בשתן קטן מ-30 מ”ג/גרם.

שיעורי ההיארעות המצטברים המתוקנים של התקדמות מחלת כליות כרונית, משלב של הידרדרות של 50% בקצב פינוי גלומרולארי או כשל כלייתי, נקבעו על-בסיס עקומות הישרדות מתוקנות. החולים סווגו על-בסיס יחס אלבומין: קריאטינין בשתן בטווח 0-5 מ”ג/גרם, 5-15 מ”ג/גרם ו-15 מ”ג/גרם ומעלה.

לאורך חציון מעקב של 9.8 שנים, 182 מבין 1,629 חולים אובחנו עם התקדמות מחלת כליות כרונית.

מניתוח סטטיסטי עלה קשר ליניארי בין עליה בהיארעות יחס אלבומין: קריאטינין בשתן בתוך טווח 0-30 מ”ג/גרם ובין התקדמות מחלת כליות כרונית: באלו עם יחס אלבומין: קריאטינין בשתן בטווח 0-5 מ”ג/גרם, ההיארעות המצטברת המתוקנת של התקדמות מחלת כליות כרונית עמדה על 8.7%; באלו עם יחס אלבומין: קריאטינין בשתן בטווח 5-15 מ”ג/גרם השיעור עמד על 11.5% ובאלו עם יחס אלבומין: קריאטינין בשתן בטווח 15-30 מ”ג/גרם השיעור עלה עד 19.5%.

בהשוואה לחולים עם יחס אלבומין: קריאטינין של 15 מ”ג/גרם ומעלה, באלו עם רמות בטווח 5-15 מ”ג/גרם תועד הבדל אבסולוטי בסיכון של 7.9%, כאשר ההבדל האבסולוטי בסיכון להתקדמות מחלת כליות כרונית בין אלו עם יחס אלבומין: קריאטינין של 15 מ”ג/גרם ומעלה לעומת 0-5 מ”ג/גרם עמד על 10.7%.

התוצאות היו עקביות בהשוואת חולים עם יחס אלבומין: קריאטינין בשתן של 10 מ”ג/גרם ומעלה ובין אלו עם יחס אלבומין: קריאטינין קטן מ-10 מ”ג/גרם.

הקשר הליניארי תועד ללא תלות בגורמים שונים, כולל תפקוד כלייתי התחלתי.

מממצאי המחקר עולה כי אין מקום להניח כי רמות אלבומין בשתן נמוכות מ-30 מ”ג/גרם הן תקינות ואינן דורשות כל התערבות טיפולית.

Ann Intern Med, April 1, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה