המעבדה הרפואית

וריאביליות מדידות יחס אלבומין: קריאטינין בשתן בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Am J Kidney Dis)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Kidney Diseases עולה כי בקרב חולים עם סוכרת מסוג 2 ישנה וריאביליות ניכרת במדידות יחס אלבומין: קריאטינין באותו מטופל, כאשר השלמת מספר איסופי שתן לבדיקת יחס אלבומין: קריאטינין עשויה לשפר את הדיוק במעקב אחר שינויים לאורך זמן.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אלבומינוריה הינה סמן פרוגנוסטי ואבחנתי חשוב של מחלת כליות כרונית בחולי סוכרת, אך ההשפעה של שונות מיום ליום לא נבחנה היטב. כעת הם ביקשו לכת את השונות הפרטנית ביחסי אלבומין: קריאטינין בשתן בחולים עם סוכרת מסוג 2 במטרה להבין טוב יותר את המעקב אחר חולים עם עדות לאלבומינוריה.

מחקר החתך כלל 826 חולים עם סוכרת מסוג 2 (גיל ממוצע של 67.1 שנים, 64.9% גברים) אשר לקחו חלק במחקר העוקבה PREDICT (או Progression of Diabetic Complications). ארבע דגימות שתן למדידת יחס אלבומין: קריאטינין בתוך ארבעה שבועות שימשו להערכת וריאביליות ביחס אלבומין: קריאטינין בשתן.

שונות ביחסי אלבומין: קריאטינין בשתן הוגדרה בנוכחות הבדל של מעל 30% ביחס בין בדיקות שתן.

מהממצאים עולה שונות גבוהה בקרב מטופלים במדידות יחס אלבומין: קריאטינין בשתן כאשר ההבדל בין יחס אלבומין: קריאטינין בשתן הגבוה ביותר למדידה הנמוכה ביותר הגיע עד פי 3.78. במידה ובדגימת שתן אחת יחס אלבומין: קריאטינין עלה מ-2 מ”ג/מילימול ל-5 מ”ג/מילימול, הסיכוי כי אכן הייתה עליה ביחס אלבומין: קריאטינין בשתן בהיקף של לפחות 30% עמד על 50% בלבד, עם עליה בסיכוי זה ל-97% במידה ותוארו שני איסופים בכל נקודת זמן.

טווחי אי הודאות האבחנתית עמדו על 2.0-4.0 מ”ג/מילימול לאחר בדיקת שתן ראשונית לקביעת יחס אלבומין: קריאטינין, אך הצטמצמו לטווח של 2.4-3.2 מ”ג/מילימול עם שתי דגימות שתן ולטווח 2.7-2.9 מ”ג/מילימול במקרה בו הושלמו שלוש דגימות שתן לקביעת יחס אלבומין: קריאטינין.

מספר גורמים נקשרו עם דרגת וריאביליות גבוהה יותר ביחס אלבומין: קריאטינין בשתן, כולל מין נקבה (עליה מתונה באלבומינוריה) או וריאביליות נמוכה יותר (קצב פינוי גלומרולארי משוער ירוד, טיפול במעכבי SGLT-2 או מעכבי ACE/ARB).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על דרגה גבוהה של וריאביליות במדידות יחס אלבומין: קריאטינין בשתן בחולים עם סוכרת מסוג 2. הנתונים תומכים בהשלמת מספר איסופי שתן להערכת יחס אלבומין: קריאטינין לשיפור הדיוק במעקב אחר שינויים לאורך זמן בתנאים קליניים ובתנאי מחקר, אך אלו אינם נדרשים לאבחנה של אלבומינוריה.

Am J Kidney Dis, March 15, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה