שיווק ומנהל רפואי

הרפואה בראי ההיסטוריה: בית הספר לרפואה בסלרנו, מאת פרופ’ פריאר

בעיר סלרנו, שהיא קצת דרומית לנ?פולי, הוקם בית הספר לרפואה הראשון המאורגן באירופה.  לאחר תקופה של חמש מאות שנה, בה עבודת הרופא הייתה בעיקר נחלתם של נזירים, הרפואה יצאה שוב מידי אנשי הדת, ונלמדה באופן שיטתי ומדעי. בבית הספר בסלרנו לא קמו גאונים ולא התגלו תגליות מרעישות. אך העובדה שהרפואה חדלה להיות המונופול של אנשי הדת, חשובה.  הקמתו של בית ספר זה, היה הבסיס לפריחתה של הרפואה באיטליה בימי הרנסנס התחייה התרבותית. 

עוד בימי הרומאים, סלרנו הייתה עיר נופש ובריאות. אליה הגיעו מכל ארצות המזרח התיכון כדי להינפש. לא מפליא אפוא שסלרנו נבחרה כ Civitas Hippopcratica, מקום מפגש של רופאים מכל  ארצות המזרח הקרוב, מכל הגזעים ומכל הדתות. תקופת השיא של בית הספר לרפואה בסלרנו הייתה בין 1096 ועד  1270. אין לנו  מידע מתי, ועל ידי מי, הוקם בית הספר. אגדה אחת מספרת  שבית הספר הוקם על ידי ארבעה אישים:- אלינוס היהודי, פונטוס היווני, אדלה הערבי וסלרנוס הרומאי. בין אם אמת באגדה ובין אם לא, ניתן להסיק ממנה שתי מסקנות:- אחת  שבית הספר היה פתוח לכולם, פלורליסטי, בג’רגון של היום, ושנית שהיה זה מוסד חילוני ולא יצירה של  המנזר הקרוב, מנזר מונטה קסינו. ידוע הוא  שיחסי ידידות נקשרו בין המנזר לבין בית הספר לרפואה, ולכן סביר להניח  שהספרייה הרפואית המקיפה במנזר קאסינו עמדה לרשותם של מורי בית הספר לרפואה  בסלרנו.

באותם הימים סלרנו הייתה תחת שלטונו של אביר נורמני,  Robert Guiscard אשר הפך את העיר  למרכז מסחר גדול, ולעיר הבירה של המחוזות שהוא כבש.

במאה השתים עשרה לימודי הרפואה בסלרנו היו מאורגנים היטיב והיו  תחת חסותם של  המלכים ששלטו במקום. חוק המחייב את הרופא ללמוד את מקצועו ולהבחן בו, נחקק בשנת  1221. הקיסר פרידריך  חוקק חוק שאסור לאדם לעסוק במקצוע הרפואה, אלא אם הוא נבחן  לפני כן על ידי  המומחים מסלרנו.

בטענה  “כדי לא לסכן את נתיני המלך,  על ידי טיפול בידי מי שאינו מנוסה”. בנוסף לבחינות מקצועיות, נדרשו שלושה תנאים מהמועמדים לעסוק ברפואה:-

המועמד חייב להיות מעל  גיל 21  שנה

המועמד חייב להוכיח את חוקיותו,  דהיינו שאינו ממזר

הוא חייב לסיים שלוש שנים לימודים במקצוע הלוגיקה  

לימודי הרפואה נמשכו חמש שנים, ואת השנה השישית הקדיש הסטודנט לעבודה כשוליה לרופא מדופלם. שנת סטג’ בג’רגון שלנו. עם סיום הבחינות בהצלחה, נשבע הרופא לטפל בעניים ללא תשלום, לא ייתן תרופות מזיקות, לא ילמד  דברי שקר ולא  ינהל בית מרקחת. ניהול בית מרקחת התקבל   כניגוד אינטרסים. לאחר כל זה,  קיבל הרופא טבעת,  זר עלי דפנה, ו “נשיקת השלום”. והוקנתה לו  הזכות להיקרא “דוקטור” .

בסיכום, בית הספר  הראשון לרפואה  בסלרנו  היה פתוח לכל המעוניין  ללמוד רפואה ללא הגבלת גזע, לאום או  דת וכן בית הספר הקנה תואר לאחר לימודים מוגדרים ובחינותסיום. 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה