שיווק ומנהל רפואי

הגדלת צריכת מזון מן הצומח עשויה להפחית את הסיכון לסוכרת (Diabetes Care)

במבוגרים בגיל העמידה המקפידים על צריכת מזון מן הצומח והפחתת צריכת מזון מן החי תועד סיכון נמוך יותר להתפתחות סוכרת, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetes Care.

במסגרת המחקר החוקרים בחנו את הנתונים אודות מבוגרים שלקחו חלק במחקר Atherosclerosis Risk in Communities ומצאו כי באלו שהקפידו על דיאטה שכללו פירות, ירקות, דגנים מלאים, אגוזים ודגנים תועד סיכון מופחת לסוכרת, בהשוואה למבוגרים שהקפידו באופן המצומצם ביותר על דיאטה מן הצומח.

מדגם המחקר כלל נתונים אודות 11,965 מבוגרים שלקחו חלק במחקר ARIC בארבעה אתרים בין 1987 עד 1989. נתונים אודות הרכב הדיאטה נאספו בביקור הראשון וכן בביקור השלישי בין 1993 עד 1995. שלושה מדדים שימשו להערכת היענות לדיאטה מן הצומח: מדד כולל של דיאטה מן הצומח, מדד דיאטה בריאה מן הצומח ומדד דיאטה לא-בריאה מן הצומח.

מאכלים בריאים מן הצומח כללו פירות, ירקות, דגנים מלאים, אגוזים, קטניות, תה וקפה. מאכלים לא-בריאים מן הצומח כללו מיצי פירות, דגנים מעובדים, תפוחי אדמה, משקאות ממותקי-סוכר ומתוקים, דיאטה דלת-קלוריות או משקאות דיאטטיים. מאכלים מן החי הוגדרו כשומן בעלי חיים, מוצרי חלב, ביצים, דגים ומאכלי ים, בשר ומנות אחרות מן החי.

בחישוב כל אחד מהמדדים החוקרים חילקו את המדגם לחמישונים על-פי ההיענות לפי צריכה תזונתית ממוצעת מהביקור הראשון והשלישי. היארעות סוכרת הוגדרה על-פי אבחנה עצמית של סוכרת, טיפול בתרופה לאיזון רמות הסוכר בדם, סוכר בצום של 126 מ”ג/ד”ל ומעלה או רמות סוכר בדם שלא בזמן צום של 200 מ”ג/ד”ל ומעלה.

לאורך חציון מעקב של 22 שנים, 35% מהמשתתפים פיתחו סוכרת. לאחר תקנון לצריכה קלורית ומצב סוציו-דמוגרפי, במבוגרים בחמישון העליון של היענות לדיאטה מן הצומח תועד סיכון מופחת להתפתחות סוכרת, בהשוואה לאלו בחמישון התחתון (יחס סיכון מתוקן של 0.89, רווח בר-סמך 95% של 0.80-0.98). כל עליה של 10 נקודות במדד דיאטה מן הצומח הפחיתה את הסיכון להתפתחות סוכרת בשיעור של 6%.

בקרב מבוגרים בחמישון העליון של דיאטה בריאה מן הצומח תועד גם סיכון נמוך יותר להיארעות סוכרת, בהשוואה למבוגרים בחמישון התחתון (יחס סיכון מתוקן של 0.85, p<0.001). כל עליה של 10 נקודות במדד דיאטה בריאה מן הצומח הפחיתה את הסיכון להתפתחות סוכרת בשיעור של 10%. מדד דיאטה לא-בריאה מן הצומח לא נקשר עם הסיכון לסוכרת.

במבוגרים בחמישון העליון של היענות לדיאטה בריאה מן הצומח נותר סיכון מופחת להתפתחות סוכרת, בהשוואה לאלו בחמישון התחתון גם לאחר הסרת כל המוצרים מן החי למעט בשר אדום.

ממצאי המחקר מעידים כי ההשפעה המגנה של דיאטה מן הצומח מפני התפתחות סוכרת נובעת בעיקר מהגדלת מזון מן הצומח והפחתת צריכת בשר אדום. החוקרים זיהו השפעה מתונה בלבד של צמצום מאכלים אחרים מן החי (דוגמת מוצרי חלב, ביצים, עופות, דגים ומאכלי ים) על הסיכון לסוכרת.

Diabetes Care, Feb 13, 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה