סטודנטים

צוחקים על החולים – מה חושבים סטודנטים לרפואה על שימוש בהומור ציני ומשפיל במהלך הטיפול (Academic Medicine)

ידוע זה מכבר כי סטודנטים לרפואה הופכים יותר צינים ככל שמתקדמים בלימודיהם, ולעיתים חווים מעין “שחיקה אתית”. מחקר חדש נועד לבחון מימד אחד של תופעה נרחבת זו מה חושבים סטודנטים לרפואה על שימוש בהומור ציני ומשפיל המכוון כלפיי החולים.

במסגרת המחקר ערכו החוקרים 5 קבוצות מיקוד במהלך תקופה של 3 חודשים. סה”כ השתתפו בקבוצות המיקוד 58 סטודנטים לרפואה בשנים ג’ וד’ בשנת 2005 מ-Northeastern Ohio Universities College of Medicine. לאחר תימלול הראיונות שהוקלטו, החוקרים ניתחו את הנתונים באמצעות מדדים איכותיים.

את הנתונים סיווגו החוקרים למספר קטגוריות עיקריות חולים שהם המקור להומור, כולל אלו הסובלים מהשמנת-יתר או מצבים אחרים הנתפסים בעיניי הבודק כניתנים למניעה או תלויים במטופל. כמו כן, התייחסו החוקרים למיקום ההומור, “משחק ההומור”- הכולל את הסטודנט, המתמחה והפקולטה – הומור לא-מצחיק, וכן התייחסו למוטיבים של ההומור, כולל מקרים בהם שימש להתמודדות או הקלה על מצבי מתח.

החוקרים מספקים המלצות בנושא השימוש בהומור משפיל המכוון כנגד החולים הכוללות דיונים פתוחים מעט יותר ביקורתיים בנושא גישות אלו והתנהגויות הסטודנטים לרפואה, המתמחים והרופאים האחראיים, יחד עם תשומת לב קפדנית יותר לגישת הפקולטה.

Academic Medicine. 81(5):454-462, May 2006.

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת:

בנושא רפואה והומור חשוב לשים לב לגבול העובר בין הומור שנעשה בטעם והומור שחוצה את גבול הטעם הטוב ועלול לפגוע בחולה.

הינכם מוזמנים לקרוא את סקירתו של אמיר אבירם בנושא רפואה והומור לחץ כאן

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה