סטודנטים

קווים מנחים לטיפול בהשמנה – וויגובי (המועצה הלאומית לסוכרת והחברה הישראלית לחקר ולטיפול בהשמנה)

המועצה הלאומית לסוכרת והחברה הישראלית לחקר ולטיפול בהשמנה: זמינות וויגובי לטיפול בהשמנה בישראל מהווה הזדמנות המלווה בהתחייבות גדולה של ציבור הרופאים לאפשר מתן טיפול אחראי, יעיל, מוסדר ורציף הן בחולים החיים עם השמנה ובמצבים מסוימים גם במטופלים הסובלים מסוכרת והשמנה, שלא הגיעו למשקל הרצוי. לאור זאת, המועצה הלאומית לסוכרת יחד עם החברה הישראלית לחקר וטיפול בהשמנה, ניסחו קווים מנחים לטיפול בוויגובי.

נדגיש שמדובר בתרופה שאינה תרופה קוסמטית: תרופה זו מיועדת לטיפול כרוני באנשים החיים עם השמנה.

הנחיות
א. יש להקפיד ולרשום את התרופה רק למטופלים העומדים בקריטריונים של העלון לרופא המאושר על ידי משה”ב. ניתן להמליץ על התרופה לאנשים עם BMI שווה/מעל 30 ולאנשים
עם BMI שווה/גבוה מ 27 עם תחלואה מטבולית נלוות (כגון כבד שומני, לחץ דם, טרום סכרת או רמות גבוהות של כולסטרול וטריגליצרידים בדם, מחלה קרדיווסקולרית ודום נשימה בשינה).
ב. יש לשקול המשכיות הטיפול בוויגובי במטופלים עם תכשירי 1GLP לצורך טיפול בהשמנה.
ג. לסוכרתיים עם השמנת יתר המטופלים באנלוגים של 1GLP שלא מאוזנים ולא הגיעו למשקל היעד יש לשקול מעבר לטיפול בוויגובי. חשוב להדגיש כי אין להעביר מטופלים סוכרתיים מאוזנים.
ד. יש להציב יעדים לטיפול במחלת ההשמנה כאשר יעד הפחתת המשקל צריך להיות 15% או יותר.
ה. יש להבהיר למטופלים כי הטיפול במחלת ההשמנה הינו כרוני, חשוב שהמטופל יבין בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים כי הפסקת הטיפול במחלת ההשמנה תגרור עליה חזרה במשקל.
ו. הטיפול במחלת ההשמנה הינו רב מקצועי. מעבר למעקב ולטיפול הרפואי, ישנה חשיבות להערכה ומעקב של דיאטנית קלינית, הקפדה על פעילות גופנית סדירה ולפי הצורך מעקב של
מומחה לביצוע פעילות גופנית. במידת הצורך יש לבצע הערכה פסיכוסוציאלית ולהציע טיפול בהתאם.
ז. בדיקה גופנית, שקילה, בדיקות מעבדה רלוונטיות ושיחה בגישה מוטיבציונית מומלצים כחלק מהמעקב הסדיר בכלל ובמעבר למינונים הגבוהים של וויגובי בפרט.
ח. יש להפנות חולים המציבים אתגרים טיפוליים במחלת ההשמנה (כגון: תגובה לא מספקת לטיפול, תחלואה נלווית משמעותית, חשד להשמנה מונוגנית, השמנה היפותלמית וכו’) למרכזים הרב מקצועיים לטיפול במחלת ההשמנה בקופות החולים ובבתי החולים.
ט. בחולים נאיבים המתחילים טיפול בהשמנה – ההמלצה לטיפול בוויגובי היא להעלות את המינון כל חודש מ 0.25 מ״ג לשבוע ל 0.5 מ״ג לשבוע , ל 1 מ״ג לשבוע , ל 1.7 מ״ג לשבוע, 2.4
מ״ג לשבוע שהוא המינון הטיפולי המומלץ לטיפול בהשמנה.
י. באנשים המטופלים באוזמפיק להשמנת יתר והגיעו למינונים של 1 מ”ג לשבוע עם מיעוט תופעות לוואי ניתן לעבור ישירות לוויגובי 1.7 מ”ג לשבוע.
יא. באנשים המטופלים בסקסנדה במינונים שמעל 2.4 מ”ג ביום וללא תופעות לוואי, מומלץ לעבור ישירות לוויגובי 0.5 מ”ג לשבוע למשך חודש, ולאחר מכן באם אין תופעות לוואי לעלות במינונים המקובלים אחת לחודש.
יב. במידה ואין תופעות לוואי, ניתן לעלות במינון אחת לחודש. במידה וקיימות תופעות לוואי משמעותיות, יש להעלות את מינון התרופה רק לאחר שתופעות הלוואי הוקלו באופן משמעותי.
יג. אם המטופל סובל מתופעות לוואי ניתן להשהות את העלייה במינון או לחזור למינון הנמוך יותר עד שיחלפו תופעות הלוואי.
יד. אין חובה להגיע למינון המקסימלי (אך יש לזכור שהמינון הטיפולי להשמנה הינו 2.4 מ”ג).
טו. במקביל לטיפול התרופתי לירידה במשקל חשוב לעקוב אחר בריאות העצם ומדדי מסת שריר בעיקר במטופלים עם ירידה משמעותית במשקל (באמצעות בדיקת הרכב גוף, צפיפות עצם,
הקפדה על נטילת ויטמין די וסידן במידת הצורך, ביצוע פעילות גופנית אנאירובית ותזונה עשירה בחלבון).
טז. לידיעתכם, וויגובי מאושר על ידי ה FDA ולאחרונה גם בארץ, למטופלים מעל גיל 12.
יז. למטופל עם משקל יתר שעבר אירוע לבבי מומלץ ביותר הטיפול בוויגובי במינון מקסימלי אם ניתן.
יח. אין לחרוג מהוראות הרישום בעת השימוש בתרופה.

וויגובי

1 תגובה

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה