סטודנטים

האם חסר ויטמין D מעלה את הסיכון לנוירופתיה היקפית? (Diabetes Research and Clinical Practice)

במאמר שפורסם בכתב העת Diabetes Research and Clinical Practice מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בלתי-תלוי בין חסר ויטמין D ובין הסיכון לנוירופתיה היקפית סוכרתית, ככל הנראה בשל השפעה על סיבי עצב גדולים בחולים מבוגרים עם סוכרת מסוג 2.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שמחקר קודם הראה כי חסר ויטמין D נפוץ יותר בחולים עם סוכרת ועשוי להביא לעליה בסיכון לנוירופתיה היקפית, ההשפעות של הוויטמין על סיבי עצב גדולים וקטנים לא נבחנו לעומק.

החוקרים השלימו מחקר חתך במטרה להבין את הקשר בין חסר ויטמין D ובין התפתחות נוירופתיה היקפית משנית לסוכרת ב-230 חולים מבוגרים (גיל ממוצע של 67 שנים) עם סוכרת מסוג 2 במשך כ-15 שנים אשר גויסו למחקר מבית חולים בבייג’ין בין 2020 ועד 2023.

כל החולים השלימו הערכה לנוירופתיה היקפית על-פי איזון סוכר ירוד או תסמינים דוגמת כאב והפרעות תחושה, כאשר 175 חולים אובחנו עם נוירופתיה היקפית משנית לסוכרת ולהם התאימו החוקרים 55 חולים ללא נוירופתיה היקפית.

חסר ויטמין D, אשר הוגדר בנוכחות רמות ויטמין D בדם נמוכות מ-20 ננוגרם/ד”ל, תועד ב-169 חולים.

בדיקה אלקטרומיוגרפית שימשה להערכת נגעים בסיבי עצב גדולים, כאשר מדידת הולכה עורית שימש לזיהוי נגעים בסיבי עצב קטנים.

מהנתונים עולה כי נוירופתיה היקפית משנית לסוכרת הייתה נפוצה יותר בחולים עם חסר ויטמין D, בהשוואה לאלו ללא חסר של הוויטמין (80.4% לעומת 63.9%; p=0.009).

חסר ויטמין D השפיע בצורה בולטת יותר על סיבי עצב גדולים, כפי שעלה מחציון ארוך יותר של חביון עצב תחושתי, חביון מינימאלי של גלי F-wave וחציון חביון פוטנציאל מושרה עצב מוטורי, בהשוואה לאלו עם רמות ויטמין D מספקות בדם.

יתרה מזאת, חסר ויטמין D נקשר עם נוירופתיה של סיבים גדולים עם עליה בסיכוי להארכת חביון עצב מוטורי (יחס סיכויים של 1.362, p=0.038).

ההולכה העורית האלקטרו-כימית, המעידה על נזק לסיבי עצב קטנים, הייתה דומה בין חולים עם חסר ויטמין D ורמות מספקות של הוויטמין.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על החשיבות האפשרית של ויטמין D בנוירופתיה היקפית בחולים עם סוכרת, אם כי עדיין מוקדם מדי בכדי לקבוע המלצות קליניות על-בסיס נתונים אלו.

Diabetes Research and Clinical Practice, Feb 14, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה