סטודנטים

האם יש תועלת לגישה פולשנית לטיפול בחולים שבריריים עם NSTEMI? (מתוך JAMA Netw Open)

בחולים שבריריים עם אבחנה של אוטם לבבי מסוג NSTEMI (או Non-ST-Elevation Myocardial Infarction) גישה פולשנית ראשונית עשויה להיות מלווה בנזק מוקדם עם תועלת מאוחרת ובסופו של דבר בעלת השפעה ניטרלית על הישרדות החולים לאחר שלוש שנים, כך עולה מתוצאות מחקר אקראי שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

מחקר MOSCA-FRAIL נערך ב-13 בתי חולים בספרד וכלל 167 מבוגרים (גיל ממוצע של 86 שנים) שהוגדרו כשבריריים לפי מדד CFS (או Clinical Frailty Scale) של מעל 4 נקודות ואבחנה של NSTEMI, אשר חולקו באקראי לגישה פולשנית (אנגיוגרפיה כלילית ורה-וסקולריזציה במידת האפשר) או טיפול שמרני (טיפול תרופתי עם אנגיוגרפיה כלילית רק במקרה של הישנות איסכמיה).

התוצאות העיקריות, אשר דווחו בעבר, לא הדגימו הבדלים משמעותיים במספר הימים ששרדו החולים ומחוץ לבית החולים לאחר שנה אחת, אך בקרב חולים בזרוע טיפול פולשני תועדו תוצאות גרועות יותר. כעת השלימו החוקרים ניתוח משני במטרה לקבוע אם חלו שינויים בממצאים אלו עם מעקב ממושך.

לאחר חציון מעקב כולל של 1,113 ימים, לא תועדו הבדלים בין הקבוצות במספר הימים ששרדו החולים, עם משך הישרדות ממוצע של 3.13 שנים בזרוע ההתערבות הפולשנית ו-3.06 שנים בזרוע הטיפול השמרני.

עם זאת, בקרב חולים בזרוע ההתערבות הפולשנית תועדה נטייה להישרדות קצרה יותר בשנה הראשונה (הבדל בין גישה פולשנית לשמרנית של 28 ימים לטובת גישה שמרנית), הבדל שנעלם בהדרגה, כאשר התערבות פולשנית לוותה בשיפור משך ההישרדות בניתוח נתונים לאחר השנה הראשונה (הבדל של 192 ימים לטובת טיפול פולשני).

החוקרים מדווחים כי העדות לנזק מוקדם הייתה בולטת יותר בתת-קבוצה של חולים עם מדד CFS גדול מ-4.

לא תועדו הבדלים בתוצאי סיום משניים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי גישת טיפול שמרנית ראשונית עשויה להתאים לחולים עם NSTEMI עם מדד שבריריות גבוה , ממצא הצפוי לספק תובנות חשובות לתהליכי קבלת החלטות לטיפול באוכלוסיית חולים זו.

JAMA Netw Open, March 6, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה