נאונטולוגיה

יום המודעות הבינלאומי לנזקי אלכוהול לעובר, 9/9/2014 , תל השומר

לקישור לתוכנית יום העיון לחצו כאן בבקשה

האם הפכנו את העובר לשתיין?

מאת: ד”ר פאולה רושקה וקרן גולדמן, המחלקה לטיפול בהתמכרויות במשרד הבריאות.

בחודש פברואר 1999 , שלושה הורים לילדים נפגעי אלכוהול בארה”ב שאלו  אחד את השני שאלה.  השאלה הייתה, “ מה אם הורים לילדים נפגעי אלכוהול עוברי ברחבי העולם, יתכנסו בשעה התשיעית ,ביום התשיעי של החודש התשיעי בשנה, ויבקשו מן העולם לזכור כי בתשעת חודשי ההיריון  של האישה לא שותים אלכוהול  ” “ האם העולם יקשיב ? ”

שאלה פשוטה זו יצרה, ארגון שחבריו היו בעיקר הורים מאמצים, אלכוהוליסטים נקיים מאלכוהול, אשר המשותף לכולם היה העובדה כי יש להם ילדים שנפגעו מאלכוהול בזמן ההיריון והם מתמודדים עם סוגיות לא פשוטות בעת גידולם.

הם החלו להפיץ את הרעיון באמצעות האינטרנט לקהילות שונות בעולם.

וכך ב 09/09/1999 בשעה 9:00 ציינו לראשונה את היום הבינלאומי לנזקי אלכוהול עוברי. בשנים שלאחר מכן , מאות אנשים, הורים ואנשי מקצוע בקהילות שונות, באזורים שונים בעולם נאספים, על מנת להעלות מודעות וחשיבות הנושא וללמוד על הנעשה בתחום.

מהי תסמונת אלכוהול עוברית?

האלכוהול שהאם שותה בזמן ההיריון עובר ממערכת העיכול שלה לדם, ומשם דרך השיליה אל העובר. האלכוהול עלול לגרום למגוון רחב של פגיעות בעובר המתבטאות בגדילה לא תקינה, בפגיעות במערכת העצבים , ובפגמים מבניים בפנים ובאיברים נוספים.

בשנים האחרונות, הבחין המכון הלאומי לרפואה בארה”ב בין מצבים שונים הנגרמים מחשיפה לאלכוהול:

תסמונת אלכוהול עוברית מלאה (תסמונת אלכוהול בעובר, FETAL ALCOHOL SYNDROME ), המתאפיינת בדרך כלל בסימנים בולטים בפנים כגון: השטחה של השקע בגשר שבין האף לשפה העליונה, הצרה של האזור הוורוד בשפה העליונה (שפה עליונה דקה מהרגיל), הצרה של חריצי העפעף (עיניים קטנות מהרגיל), כפלים בעפעפיים, אף קצר וסולד ולחיים שטוחות. תסמונת זו נדירה (פחות מאחוז) וניתנת לאבחון בצורה קלה יחסית. להוסיף תמונה

תסמונת אלכוהול עוברית חלקית, המאופיינת בהיבטים העצביים של פגיעת האלכוהול כגון פיגור, בעיות התפתחות, הפרעות קשב וריכוז, הפרעות התנהגות, הפרעות רגשיות, אך ללא עיכוב גדילה.

ב 9/9/13 התקיים לראשונה כנס לציון יום הבינלאומי לנזקי אלכוהול לעובר, ביוזמת המחלקה לטיפול בהתמכרויות במשרד הבריאות , בשיתוף עם בית החולים שניידר , ונכחו בו כ 200 משתתפים, ביניהם: רופאי משפחה, רופאי ילדים, גניקולוגים, אחיות טיפות חלב ומטפלים פסיכוסוציאליים מתחום ההתמכרויות , ילדים והעוסקים באימוץ.

ביום העיון דנו בצורך בהעלאת מודעות הן בקרב אנשי מקצוע המקיפים את האישה בתחנות השונות בחייה והן בקרב הציבור לנזקי שתיית אלכוהול במהלך ההיריון ובזמן ההנקה.

ניתנו הרצאות בנושא: איתור ואבחון בתחום אלכוהול עוברי, אלכוהול וחומרים אסורים בהריון והנקה, הקשר בין בעיות קשב וריכוז, אוטיזם ושתיית אלכוהול בהריון, מקומו של רופא הנשים במניעת שתיית אלכוהול והשפעות לטווח הארוך על התפתחות הילד הפגוע וסוגיות אימוץ הילדים.

במהלך יום העיון הכריז ד”ר יהודה סנצקי, על פתיחת מרכז ארצי לאבחון ולטיפול בילדים שנחשפו לאלכוהול במהלך ההיריון, אשר ממוקם במכון להתפתחות ולשיקום הילד במרכז שניידר לרפואת ילדים בישראל.

משרד הבריאות פועל בשיתוף פעולה עם משרד הרווחה על מנת להעניק טיפול מיטבי ומקיף לילדים נפגעי אלכוהול ולהעלות את מודעותם של הורים המבקשים לאמץ ילדים מחו”ל לתופעה.

המחלקה לטיפול בהתמכרויות ממשיכה לפעול לקידום התחום ולהעלאת מודעות בקרב אנשי מקצוע וקהל הרחב.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה