נאונטולוגיה

השפעות חליבת חבל הטבור לעומת ניתוק מאוחר של חבל הטבור על זרימת דם סיסטמית ביילודים עם הפרעה בגדילה תוך-רחמית- מאמר מתוך European Journal of Pediatrics, והערות עורך ניאונטולוגיה, ד”ר ברנרד ברזילי

לידה DELIVERY

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Pediatrics עולה כי חליבת חבל הטבור מעלה את זרימת הדם בווריד הנבוב העליון, מלווה בעליה בריכוז המטוקריט בדם ורידי וברוויון חמצן מוחי, בהשוואה לניתוק מאוחר של חבל הטבור ביילודים עם הפרעה בגדילה תוך-רחמית, זאת ללא הבדלים במדדים המודינמיים אחרים או בהיארעות פוליציתמיה או צהבת עם צורך בפוטותרפיה. עם זאת, לאחר חליבת חבל הטבור תועד צורך גדול יותר בתמיכה נשימתית לא-פולשנית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין המלצות אודות ניהול חבל הטבור ביילודים עם הפרעה בגדילה תוך-רחמית. במסגרת המחקר האקראי-מבוקר ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעות ההמודינמיות של חליבת חבל הטבור לעומת ניתוק מאוחר של חבל הטבור ביילודים עם הפרעה בגדילה תוך-רחמית, שנולדו לאחר למעלה מ-28 שבועות הריון ולא נדרשו להחייאה.

מדגם המחקר כלל 170 יילודים עם הפרעה בגדילה תוך-רחמית אשר חולקו באקראי לחליבת חבל הטבור (ארבע לחיצות של 20 ס”מ חבל שמור, 85 יילודים) או ניתוק מאוחר של חבל הטבור (ניתוק לאחר 60 שניות, 85 יילודים) מיד לאחר הלידה.

התוצא העיקרי היה זרימת דם בווריד נבוב עליון לאחר 24 שעות. תוצאים משניים כללו את מדדי זרימת דם ב-ACA (או Anterior Cerebral Artery) ו-SMA (או Superior Mesenteric Artery), תפוקת חדר ימין, רוויון חמצן מוחי אזורי והמטוקריט בדם ורידי לאחר 24 שעות, שיא ריכוז בילירובין כולל, מדדי סיבוכים באשפוז, צורך ומשך תמיכה נשימתית ומשך אשפוז.

מהנתונים עולה כי זרימת הדם בווריד נבוב עליון הייתה גבוהה יותר משמעותית עם חליבת חבל הטבור לעומת ניתוק מאוחר של חבל הטבור (111.95 לעומת 99.49 מ”ל/ק”ג/דקה, בהתאמה, P<0.05).

לא תועדו הבדלים בין הקבוצות בתפוקת חדר ימין, מדדי זרימת דם בעורק ACA ו-SMA, בעוד שרוויון חמצן מוחי אזורי היה גבוה יותר משמעותית בזרוע חליבת חבל הטבור.

שיעורי היארעות פוליציתמיה וצהבת עם צורך בפוטותרפיה היו דומים למרות ריכוז המטוקריט ורידי ושיא בילירובין כולל שהיו גבוהים יותר משמעותית בזרוע חליבת חבל הטבור. הצורך בתמיכה נשימתית לא-פולשנית היה גדול יותר משמעותית באלו לאחר חליבת חבל הטבור , אם כי לא תועדו הבדלים בצורך ומשך הנשמה מלאכותית ותוצאים אחרים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי חליבת חבל הטבור עשויה לשפר זרימת דם סיסטמי לעומת ניתוק מאוחר של חבל הטבור ביילודים עם הפרעה בגדילה תוך-רחמית.

Eur J Pediatr, Jul 13, 2023

הערות עורך:

מניתוח ממצאי מחקר זה וממחקרים אחרים נראה כי יש יתרון לחליבת חבל הטבור במצבים מסויימים. יש צורך לחכות לתואים ארוכי טווח כדי להעריך נכונה את השפעת חליבת חבל הטבור על ילודים אלה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה