נפרולוגיה

עדויות חדשות מצביעות על קשר סיבתי בין סוכרת מסוג 2 ודמנציה (מתוך אתר MedRxiv)

מנתונים חדשים שטרם עברו סיקור עמיתים ופורסמו באתר MedRxiv עולות עדויות התומכות בקשר סיבתי משמעותי בין סוכרת מסוג 2 ובין התפתחות דמנציה, כך מדווחים חוקרים מארצות הברית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי השכיחות של סוכרת ודמנציה צפויה לעלות בארצות הברית ולכן ישנה חשיבות רבה בהבנת הקשר בין שתי המחלות. מחקרים תצפיתיים קודמים העידו כי בחולי סוכרת סיכון גבוה פי 1.4-2.2 להתפתחות דמנציה, בהשוואה לאלו ללא סוכרת.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 334,672 משתתפים במחקר Million Veteran Program אשר היו בגילאי 65 שנים ומעלה וענה על קריטריוני המחקר, כולל 82,980 מבוגרים עם אבחנה של סוכרת מסוג 2 ו-251,692 משתתפים ללא סוכרת. במסגרת המחקר הושלמו הקצאה מנדליאנית בשני-שלבים להערכת הקשר הסיבתי בין סוכרת מסוג 2 ובין דמנציה.

בהשוואה למבוגרים ללא סוכרת מסוג 2, באלו עם סוכרת מסוג 2 תועד סיכון גבוה יותר לדמנציה מכל-סיבה, עם שיעורי דמנציה של 8.7% באלו עם סוכרת, לעומת 6.7% באלו ללא סוכרת.

שיעורי ההימצאות של דמנציה וסקולארית עמדו על 2% בחולי סוכרת ועל 1% באלו ללא סוכרת. שיעורי מחלת אלצהיימר היו די דומים בשתי הקבוצות ועמדו על 1.4% בחולי סוכרת לעומת 1.3% באלו ללא סוכרת.

מניתוח הנתונים עלה כי לכל עליה של סטיית תקן אחד בסיכון הגנטי לסוכרת, במשתתפים לבנים תועדה עליה משמעותית של 7% בסיכון לדמנציה מכל-סיבה, עליה משמעתית של 11% בסיכון לדמנציה וסקולארית ועליה משמעותית של 6% בסיכון למחלת אלצהיימר.  בקרב מטופלים ממוצא אפריקאי-אמריקאי, סוכרת לוותה בעליה משמעותית של 6% בסיכון לדמנציה מכל-סיבה, עם עליה משמעותית של 11% בסיכון לדמנציה וסקולארית ועליה משמעותית של 12% בסיכון למחלת אלצהיימר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הוכחת קשר סיבתי בין סוכרת ובין דמנציה, כפי שנעשה במחקר הנוכחי, מהווה צעד קדימה בהבנת ההשפעה האפשרית של עליה בשכיחות סוכרת על היארעות דמנציה והערכת ההשפעה של מניעת סוכרת על מניעה, ו/או טיפול בדמנציה.

מתוך אתר MedRxiv

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה