התועלת הכלייתית והסכנות של איזון גליקמי הדוק (J Am Soc Nephrol)

בחולים עם סוכרת מסוג 2 בסיכון מוגבר לכשל כלייתי צפויה התועלת הכלייתית הגדולה ביותר עם איזון גליקמי אינטנסיבי, אך הם גם בסיכון הגבוה ביותר לתמותה ואירועי היפוגליקמיה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of the American Society of Nephrology.

מחקרים קודמים הראו כי התועלת העיקרית של איזון אינטנסיבי הדוק בחולים עם סוכרת מסוג 2 נוגעת לתוצאים מיקרווסקולאריים, בפרט הכליות, אך אין קריטריונים ברורים לזיהוי חולים בהם צפויה התועלת הגדולה ביותר.

החוקרים השלימו ניתוח פוסט-הוק של נתוני מחקר ACCORD, כולל 9,777 חולים עם סוכרת ומחלה קרדיווסקולארית או לפחות שני גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם. הם בחנו את הסיכון לכשל כלייתי בתוך חמש שנים באמצעות מדד KFRE (או Kidney Failure Risk Equation).

החולים חולקו באקראי לזרוע איזון גליקמי אינטנסיבי (המוגלובין מסוכרר קטן מ-6.0%) או איזון גליקמי סטנדרטי (המוגלובין מסוכרר בטווח 7.0-7.9%). התוצאים העיקריים כללו אירועים מיקרווסקולאריים כלייתיים ותמותה מכל-סיבה.

לאורך תקופה של שבע שנים, איזון גליקמי אינטנסיבי לעומת איזון סטנדרטי דחה את הופעת סיבוכים כלייתיים ב-48.4 ימים (יחס סיכון של 0.75, רווח בר-סמך 95% של 0.65-0.86), אך קיצר את הזמן עד לתמותה ב-23.6 ימים (יחס סיכון של 1.20, רווח בר-סמך 95% של 1.04-1.40).

בחולים ברבעון העליון של הסיכון לכשל כלייתי בתוך חמש שנים על-פי מדד KFRE תועדה התועלת הגדולה ביותר עם איזון אינטנסיבי לעומת איזון גליקמי סטנדרטי ודווח על העיכוב הארוך ביותר בהופעת סיבוכים כלייתיים (114.8 ימים; רווח בר-סמך 95% של 58.1-176.4).

למרות שחל שיפור בתוצאים הכלייתיים, מרווח הזמן עד לתמותה התקצר ב-56.7 ימים בחולים בסיכון מוגבר לכשל כלייתי תחת איזון גליקמי אינטנסיבי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי התועלת הכלייתית של איזון גליקמי אינטנסיבי שתועדה במחקר ACCORD תועדה כמעט אך ורק בתת-קבוצה של חולים המהווה רבע מהמשתתפים המתאימים למחקר בסיכון מוגבר לכשל כלייתי.

J Am Soc Nephrol, Dec 11, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה