נפרולוגיה

משרד הבריאות מפרסם את דו”ח האשפוזים במחלקות הפנימיות בין השנים 2010-2022

מאושפז בית חולים
משרד הבריאות מפרסם החודש את דוח אשפוזים במחלקות הפנימיות בין השנים 2010-2022, המציג את מאפייני האשפוז, האשפוזים החוזרים והמאושפזים במחלקות פנימית כללית, פנימית מוגבר וקורונה בבתי החולים הכלליים בין השנים 2010-2022, במטרה להציג מידע מעודכן על הפעילות במחלקות הפנימיות לצרכי תכנון מערך האשפוז ולשימוש מערכת הבריאות.

עם פרסום הדו”ח אמר שר הבריאות, אוריאל בוסו כי “מחלקות הפנימיות נמצאות בליבת מערך האשפוז של מערכת הבריאות ומהוות מרכיב חשוב ביותר בטיפול בחולים בכל המרכזים הרפואיים בישראל ובהכשרה מעשית של מאות סטודנטים ומתמחים. כשר הבריאות אני ער לקשיים ולהתמודדות מורכבת שעומדים בפני מערך האשפוז הפנימי, בייחוד בעונת החורף, וביתר השנה, על רקע המלחמה, שהביאה עמה תחלואה גוברת ומחלות חורף שהשפיעו על אחוזי תפוסה גבוהים”. לדבריו, הוא פועל עם צמרת המשרד ובשיתוף פעולה עם האיגוד לרפואה פנימית “לחיזוק המערך באמצעות יישום תכנית רב שנתית, שכוללת שיפור תשתיות, תוספת כוח אדם רפואי ורב מקצועי, וכן מודל תמרוץ ייעודי בסך 90 מיליון ש”ח לשנה לשיפור האיכות והשירות במחלקות הפנימיות. כמו כן, אנו פועלים מול הר״י ומול משרד האוצר לקדם בהסכם הרופאים העתידי חיזוק של מומחים צעירים ועתודה ניהולית, לרבות בכל המחלקות הפנימיות. נמשיך לשים דגש על צמצום הפערים ועל מתן שירותי בריאות טובים בכלל בתי החולים ברחבי הארץ ונדאג לשמור ולחזק את הצוותים הרפואיים במחלקות הפנימיות”.

מנכ”ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב מסר כי “משרד הבריאות רואה במחלקות הפנימיות את אחד מעמודי התווך העיקריים בטיפול בחולים במערכת הבריאות. כחלק מכך, מקצה המשרד תקציבים של עשרות מיליוני ש”ח לשיפוצן ולהקצאת תקנים יעודיים עבור מחלקות אלו. על מנת להפחית את העומס מהמחלקות הפנימיות, מבצע המשרד צעדים שונים בהם הרחבת אשפוזי הבית, שינוי מנגנוני תמרוץ, תוספת מיטות למחלקות הפנימיות ועוד. כמו כן נמצא במו״מ המתנהל מול הר״י ומול משרד האוצר על מנת לקדם בהסכם הרופאים העתידי חיזוק של מומחים צעירים ועתודה ניהולית כולל במחלקות הפנימיות. העומס המורגש בכל חורף במחלקות הפנימיות, הורגש גם השנה, בשל השלכות המלחמה, הפצועים הרבים, העיכוב בהתחסנות בשל המלחמה ותחלואת החורף. על מנת לווסת את העומס בבתי החולים, נקט המשרד במספר דרכים ובכללן ויסות של הגעת מטופלים לבתי החולים במידת הצורך, וכן נוספו משמרות מיוחדת לאחים ולאחיות במלר”דים במטרה שיבצעו משמרות נוספות תוך מתן תגמול מוגדל עבורן”.

בתגובה לפרסום הדו”ח אומר פרופ’ אבישי אליס, יו”ר האיגוד הישראלי לרפואה פנימית כי “עבור הרפואה הפנימית מדובר באירוע מכונן. זו הפעם הראשונה שהרגולטור מבהיר מעבר לכל ספק כי המחלקות הפנימיות הן ליבת מערך האשפוז של הרפואה הציבורית, וגם מרכיב מרכזי בהכשרה מעשית של הסטודנטים, הסטאז’רים והמתמחים ברפואה… זו גם הפעם הראשונה שהמשרד מכיר בפומבי בקושי לשמר במחלקות את המומחים הצעירים ואת העתודה הניהולית, ומכיר במצוקת ניהול המחלקות. התייחסות המשרד לדו”ח מעוררת הערכה רבה גם בהקשר למאמץ הניכר לקדם בינוי במחלקות בבתי החולים, ולפעול לחיזוק מודל התמרוץ ולתוספות תקציב. האיגוד לרפואה פנימית עובד עם המשרד בשיתוף פעולה מתמשך. יש בשטח הרבה מאוד מצוקות יומיומיות, שנחשפות בדו”ח, למשל, בענין מיטות האשפוז: בסוף 2022 היו 3,972 מיטות בלבד בתקן בפנימיות, זוהי תוספת של 320 מיטות בלבד למחלקות מאז סוף 2010. בשנים אלו, אוכלוסיית המדינה גדלה בכ- 2 מיליון איש והזדקנה, וכך יוצא שהעומס הממוצע השנתי במחלקות הפנימיות (כפי שעולה מהדו”ח, הוא כ- 100% בשנה!)
הנתון הזה לבדו מעיד על המשבר הקשה בו אנו מצויים ועל העומסים כל ימות השנה (קיץ, סתיו, חורף ואביב). עוד נתון חשוב, שלא מופיע בדו”ח, אלא נרמז בתגובות השר והמנכ”ל, בהתייחס להסכמי השכר העתידיים, הוא: משבר כוח האדם הקשה במחלקות. יש בישראל לא מעט מחלקות פנימיות, שסובלות ממחסור בתקנים וממצוקת איוש מומחים ומתמחים״. לדבריו, “יש מקום לעשייה רבה ולשינויים מבניים בענין הרפואה הפנימית, אבל היום אני מכיר תודה על עצם פרסום הדו”ח ועל ההתייחסויות המכובדות של השר והמנכ”ל”.

הודעת המשרד:

תקציר ממצאי הדו”ח:

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה