נוירולוגיה

הנחיות ראשונות מסוגן מטעם AHA/ASA בנוגע לשיקום לאחר אירוע מוחי (Stroke)

ה-AHA/ASA (American Heart Association/American Stroke Association) פרסמו הנחיות לראשונה בנושא שיקום לאחר אירועים מוחיים, תוך דגש על טיפול אינטנסיבי ומולטי-דיציפלינרי. ההנחיות מתפרסמות במהדורת 4 במאי בכתב העת Stroke וזכו לתמיכת איגודים רבים בארצות הברית.

מסמך ההנחיות כולל מאות המלצות שונות בכל תחומי הטיפול בשיקום בחולים לאחר אירוע מוחי, החל מהצעדים הראשונים בשלב האקוטי בבית החולים ודרך חזרה להשתלבות בחברה.ההנחיות מבוססות על תערובת עדויות וקונצנזוס.

להלן עיקרי ההמלצות:

·         שיקום במרכזי אשפוז מובילים לתוצאות טובות יותר ממוסדות סיעודיים המלצה לשלוש שעות יומיות, לפחות, של שיקום ספציפי מותאם לצרכיי החולים.

·         תכנית רשמית למניעת נפילות במהלך אשפוז לאחר אירועים מוחיים שכיחות גבוהה של הפרעות בשיווי משקל וחולים רבים נופלים לאחר שמשתחררים לביתם.

·         תרגילי ניידות חוזרים ואינטנסיביים לכלל החולים עם הפרעות ביציבה אובדן ניידות או קשיים בניידות מהווים את אחד הסיבוכים החמורים ביותר של אירועים מוחיים והשבת יציבה הינה לעיתים קרובות אחד היעדים העיקריים של שיקום.

·         בדיקות סקר לרמות וויטמין D וסידן בחולים במוסדות טיפול ארוך-טווח צפיפות מינראלים של העצם ומסת גוף רזה לעיתים קרובות יורדות לאחר אירוע מוחי, כאשר ביחד עם הפרעות שיווי משקל השניים תורמים לסיכון מוגבר לשברים.

·         התאמה אישית של תכניות פעילות גופנית ההנחיות מדגישות את הצורך בהשתתפות פעילה בפעילות גופנית בשלב מוקדם לאחר אירוע מוחי, העשויה לצמצם את ההשפעות המזיקות של מנוחה במיטה וחוסר פעילות.

·         הקפדה על פעילות קוגניטיבית ההמלצה היא להקפיד על סביבה עשירה להגברת מעורבות החולים בפעילויות קוגניטיביות.

·         תכניות אימון שיווי משקל תכנית זו מומלצת לחולים לאחר אירוע מוחי עם חוסר שיווי משקל, חוסר בטחון בשיווי משקל וחשש מנפילות או אלו בסיכון מוגבר לנפילות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי שיקום לאחר אירוע מוחי דורש מאמץ מתואם ומשולב מצוות גדול, כולל החולה והיעדים שלו/שלה, בני משפח וחברים, מטפלים אחרים, רופאים, אחיות, פיזיותרפיסטים ומרפאים בעיסוק, קלינאי תקשורת, פסיכולוגים, תזונאים, עובדים סוציאלים ועוד.

Stroke. Published online May 4, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה