נוירולוגיה

עליה בזמן מסך של פעוטות עלולה לפגוע בכישורי השפה (JAMA Pediatr)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Pediatrics עולה כי עליה בזמן מסך של ילדים בגילאי 12-36 חודשים מלווה בירידה באינטראקציה מילולית בין הפעוטות והוריהם, אשר מצידה עלולה להשפיע על התפתחות כישורי שפה.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות 220 משפחות באוסטרליה. הם התבססו על טכנולוגיה מתקדמת להכרת שפה במטרה לבחון את הקשר בין זמן מסך של הילד ובין כישורי השפה בבית לאורך חלון של 16 שעות אחת לשישה חודשים. הם השלימו תקנון למשתנים דוגמת מין הילד, רמת השכלה של האם ומצוקה פסיכולוגית של המטפל העיקרי.

מהנתונים עולה כי עליה בזמן מסך לוותה בירידה במספר המילים שדיברו מבוגרים ליד הילדים, השמעת קול מצד הילדים ואינטראקציות הדדיות בין המבוגרים והילדים. הקורלציה הנ”ל הייתה בולטת במיוחד בגיל 36 חודשים.

בגיל 36 חודשים, כל דקה נוספת של זמן מסך לוותה בירידה של 6.6 מילים ששמעו הילדים ממבוגרים, עם ירידה של 4.9 אירועי השמעת קול מצד הילדים ובירידה של 1.1 אינטראקציות הדדיות בין מבוגרים וילדים.

על-בסיס זמן מסך יומי ממוצע שח 172 דקות (2.87 שעות) כפי שתועד במהלך תקופת המחקר בקבוצת גיל זו, הילדים עלולים לפספס 1,139 מילים ממבוגרים, עם ירידה של 843 במקרי השמעת הקול וירידה של 194 במספר האינטראקציות בין ילדים ומבוגרים בכל יום.

החוקרים כותבים כי זיהוי דרכים שונות בהן זמן מסך עשוי לעודד אינטראקציות בין ילדים והורים, דוגמת צפיה משותפת ואינטראקטיבית, עשוי לסייע למשפחות לאור השימוש הנרחב במסכים בחיי משפחות רבות. ייתכן כי ההשפעה של עליה בזמן מסך תהיה פחות שלילית במידה והתכנים בהם צופים הילדים הם באיכות גבוהה ומתאימים לשלב ההתפתחותי של הילד.

JAMA Pediatr, March 4, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה