נוירולוגיה

טיפול לאחר לידה טראומטית עשוי להגן מפני תסמיני PTSD (מתוך Am J Obstet Gynecol)

התערבות פסיכולוגית קצרה זמן קצר לאחר לידה טראומטית עשויה להגן מפני התפתחות תסמיני הפרעת דחק בתר חבלתית על-רקע לידה, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Obstetrics & Gynecology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי להפרעת דחק בתר-חבלתית (Posttraumatic Stress Disorder, או PTSD) על-רקע לידה מאפיינים ייחודיים התומכים בתועלת האפשרית של התערבות מוקדמת ואף מניעה. המנגנון הביולוגי והפתופיזיולוגיה של PTSD מציעים כי בתקופה שלאחר חשיפה לאירוע טראומטי ולפני הביטוי המלא של ההפרעה, ישנו חלון זמנים בו ניתן לעודד תהליכים ביולוגיים ופסיכולוגיים למניעת או הפחתת מיצוק-יתר של הזיכרון הטראומטי.

במסגרת הסקירה השיטתית ומטה-אנליזה החוקרים ערכו חיפוש במאגרי נתונים רפואיים וזיהו 41 מחקרים שפורסמו עד ספטמבר 2023. כל המחקרים בחנו את כל סוגי הטיפולים ל-PTSD על-רקע לידה והעריכו את ההשפעה של טיפולים פסיכולוגיים קצרים, כולל תדרוך, טיפול ממוקד-טראומה, מיצוק זיכרון/חסימת מיצוק מחדש, טיפול ממוקד אם-תינוק והתערבויות חינוכיות.

מבין המחקרים, 32 היו מחקרים אקראיים ומבוקרים ותשעה היו מחקרים לא-אקראיים. עשרים וארבעה מחקרים התמקדו במניעה שניונית להגנה מפני PTSD על-רקע לידה, בעיקר לאחר לידה טראומטית, 14 מחקרים התמקדו במניעה שלישונית לאימהות חדשות עם PTSD אפשרי משנית ללידה ושלושה מחקרים התמקדו במניעה ראשונית במהלך ההיריון.

מהנתונים עולה כי משלב התערבויות למניעה שניונית הפחית את תסמיני PTSD על-רקע לידה בהשוואה לטיפול סטנדרטי (הבדל ממוצע של 0.67-, רווח בר-סמך 95% של 0.92- עד 0.42-). בתוך 96 שעות מהלידה, התערבויות שכללו מפגש יחיד גם סייעו הפחתת תסמיני PTSD על-רקע לידה (הבדל ממוצע של 0.55-, רווח בר-סמך 95% של 0.91- עד 0.18-), אך לא היו שונות באופן מובהק סטטיסטית מהתערבויות שכללו מספר מפגשים.

התערבויות פסיכולוגיות קצרות וממוקדות-טראומה (הבדל ממוצע של 0.95-, רווח בר-סמך 95% של 1.5- עד 0.4-) וייעוץ פסיכולוגי מבוסס דו-שיח בהנחית מיילדת (הבדל ממוצע של 0.91-, רווח בר-סמך 95% של 1.61- עד 0.21-) הדגימו את ההשפעה הגדולה ביותר להפחתת תסמיני PTSD על-רקע לידה.

אפשרויות טיפול אחרות, דוגמת התערבויות ממוקדות אם-יילוד ומיינדפולנס, דורשות מחקרים נוספים להערכת היעילות שלהן במקרים של PTSD על-רקע לידה.

התערבויות שלישוניות הדגימו השפעה קטנה יותר על תסמיני PTSD משנית ללידה, בהשוואה להתערבויות למניעה שניונית (הבדל ממוצע של 0.37-, רווח בר-סמך 95% של 0.60- עד 0.14-).

החוקרים קוראים לרופאים המטפלים לשקול בכל מקרה לגופו את אפשרויות הטיפול הפסיכולוגי להפחתת הנטל הפסיכולוגי האימהי לאחר לידה טראומטית.

Am J Obstet Gynecol, Dec 17, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה