תזונה

עליה בהיקף שומן בזרוע מלווה בעליה בסיכון למחלות לב וכלי דם ותמותה בחולים עם סוכרת מסוג 2 (J Clin Endocrinol Metab)

בחולים עם סוכרת מסוג 2, עליה בשומן באמה ובגו מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם ותמותה, בעוד שעליה בשומן ברגליים מלווה בסיכון מופחת לסיבוכים אלו, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולים עם סוכרת מסוג 2 סיכון גבוה פי 2-4 למחלות לב וכלי דם ותמותה, כאשר עדויות מצביעות על כך שטיפול להשמנה עשוי לדחות הופעת סיבוכים ותמותה מוקדמת, אך ייתכן כי מדד מסת גוף גבוה אינו מדד מספק להערכת השמנה.

לפי פרדוקס ההשמנה, במטופלים עם מדד מסת גוף גבוה ייתכן סיכון מופחת למחלות לב וכלי דם, בהשוואה לאלו עם משקל תקין.

החוקרים בחנו באופן פרוספקטיבי את ההשפעה של הצטברות שומן באזורי גוף על הסיכון למחלות לב וכלי דם ב-21,472 חולים עם סוכרת מסוג 2 (גיל ממוצע של 58.9 שנים; 60.7% גברים) ממאגר UK Biobank (2006-2010), אשר היו במעקב לאורך חציון של 7.7 שנים.

בדיקות BIA (או Bioelectrical Impedance Analysis) שימשו להערכת פיזור השומן בגוף באזור האמה, גו ורגליים.

התוצאים העיקריים היו היארעות מחלות לב וכלי דם, תמותה מכל-סיבה ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם.

בקרב משתתפים בחמישון העליון של אחוז שומן באמה (יחס סיכון מתוקן של 1.63, רווח בר-סמך 95% של 1.29-2.05) ובגו (יחס סיכון של 1.27, רווח בר-סמך 95% של 1.06-1.52) תועד סיכון גבוה יותר למחלות לב וכלי דם, בהשוואה לאלו בחמישון התחתון.

עם זאת, בקרב משתתפים בחמישון העליון של אחוז שומן ברגל תועד סיכון מופחת למחלות לב וכלי דם, בהשוואה לאלו בחמישון התחתון (יחס סיכון של 0.72, רווח בר-סמך 95% של 0.58-0.90).

החוקרים זיהו קשר לא-ליניארי בין אחוז שומן גבוה יותר ברגל ובין סיכון נמוך יותר למחלות לב וכלי דם ובין אחוז שומן גבוה יותר בגו ובין סיכון גבוה יותר למחלות לב וכלי דם, בעוד שזוהה קשר ליניארי בין אחוז שומן גבוה יותר באמה ובין סיכון גבוה יותר למחלות לב וכלי דם.

דפוסים אלו היו דומים בהערכת הסיכון לתמותה מכל-סיבה ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם. הדפוסים היו דומים בכללותם בגברים ובנשים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על חשיבות פיזור השומן בגוף בחולים עם סוכרת מסוג 2 ומדגישים את החשיבות של הערכת היקף ומיקום שומן הגוף כאשר בוחנים את הסיכון למחלות לב וכלי דם ותמותה בחולים עם סוכרת מסוג 2.

J Clin Endocrinol Metab, April 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה