תזונה

האם להשמנה השפעה על עצימות הכאב במבוגרים? (Front Endocrinol)

OBESITY

במבוגרים עם משקל עודף או השמנת-יתר נטייה לעצימות כאב בדרגה גבוהה יותר, בהשוואה לאלו עם משקל תקין, ממצאים המדגישים את החשיבות של טיפול כנגד השמנה כחלק מהגישה הכוללת לטיפול בכאב, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת Frontiers in Endocrinology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי השמנה עשויה להביא לשינויים פתופיזיולוגיים, דוגמת עומס גדול יותר על המפרקים ודלקת סיסטמית, עם השפעה אפשרית על תחושת כאב. מחקרים שפורסמו לאחרונה הציעו כי השמנה עשויה להשפיע על תפישת הכאב ולהחמיר מצבי כאב קיימים.

להערכת הקשר בין עודף-משקל או השמנת-יתר ובין עצימות כאב מדווח, החוקרים השלימו מטה-אנליזה של 22 מחקרים שכללו 31,210 מבוגרים מעל גיל 18 שנים ממדגמים בינלאומיים שונים. המשתתפים סווגו לפי מדד מסת הגוף כמשקל תקין (18.5-24.9), עודף-משקל (25.0-29.9), או השמנה (30 ומעלה). מדד מסת גוף של 25 ומעלה הוגדר כמשקל עודף.

עצימות הכאב נבחנה באמצעות מדד Visual Analog Scale, מדד Numerical Rating Scale ומד Numerical Pain Rating Scale, כאשר הערך הנמוך ביותר העיד כי אין כאב והערך הגבוה ביותר הצביע על הכאב הכי גרוע שיכול להיות.

החוקרים השוו את עצימות הכאב בין חולים בקטגוריות מדד מסת הגוף: משקל תקין לעומת עודף-משקל עם השמנת-יתר; משקל תקין לעומת עודף-משקל; משקל תקין לעומת השמנת-יתר ועודף-משקל לעומת השמנת-יתר.

בהשוואה לאלו במשקל תקין, במבוגרים עם משקל יתר (עודף-משקל או השמנת-יתר; הבדל ממוצע מתוקן של 0.15-, p=0.0052) או עם השמנה (הבדל ממוצע מתוקן של 0.22-, p=0.0008) דווח על עצימות כאב חמורה יותר, עם גודל השפעה קטן.

השוואת דיווח עצמי על כאב באלו עם משקל תקין ועודף-משקל לא הצביעה על כל הבדל מובהק סטטיסטית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בטיפול להשמנה ובשמירה על מדד מסת גוף תקין כהתערבות חשובה לטיפול בכאב.

Front Endocrinol, Mar 6, 2024

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה