אונקולוגיה

מתן הקרנות בשלב מוקדם מעכב את התקדמותם של גידולי מוח מדרוג נמוך (Lancet)

חוקרים הולנדיים מדווחים כי כטיפול לאחר ניתוח בגידולי מוח מדרוג נמוך, דוחה מתן מוקדם של הקרנות את התקדמות המחלה, בהשוואה לדחיית מתן ההקרנות. שתי האסטרטגיות הטיפוליות מעלות שיעורי הישרדות דומים בקרב החולים, ולכן על הבחירה להסתמך על שיקולים של איכות חיי החולים.

תוצאות הביניים של מחקר ה-EORTC 22845 האקראי שהוצגו בשנת 1998, לא מצאו הבדל בשיעורי ההשרדות הכללית במתן מוקדם של הקרנות, אלא עליה אפשרית בשיעור ההשרדות ללא מחלה. כעת מציגים החוקרים את התוצאות ארוכות הטווח של המחקר.

החולים במחקר סבלו מ-incompletely resected pilocytic astrocytoma,  mixed oligoastrocytoma, oligodendroglioma, או astrocytoma מדרוג נמוך, עם סטטוס ביצועים של WHO בדרוג 0-2. במחקר נכללו 157 חולים שקיבלו הקרנות בשלב מוקדם ו-157 חולי ביקורת שבהם נדחה מתן ההקרנות עד לזמן התקדמות המחלה. תקופת המעקב החציונית אחר החולים עמדה על 93 חודשים.

משך ההשדרות החציוני ללא התקדמות של המחלה בקרב הנבדקים שקיבלו הקרנות בשלב מוקדם עמד על 5.3 שנים, ונבדל באופן מובהק סטטיסטי ממשך השרדות של 3.4 שנים שנצפה בקבוצת הביקורת (p < 0.0001). אולם, כפי שצוין, משך ההשרדות החציוני בכל אחת מהקבוצות היה כמעט זהה, ועמד על כ-7.3 שנים.

65% מהחולים בקבוצת הביקורת קיבלו הקרנות כאשר הופיעה התקדמות של המחלה. הבקרה על הפרכוסים כעבור שנה אחת היתה טובה יותר בקבוצת החולים שקיבלו הקרנות מוקדם, מעידות התוצאות.

החוקרים מציינים כי משום שלא נבדקה איכות חיי החולים לא ידוע האם משך הזמן עד להתקדמות המחלה משקף החמרה קלינית. הם מסכמים כי ניתן לדחות את מועד מתן ההקרנות בחולים הסובלים מ-glioma מדרוג נמוך שמצבם טוב, במידה והם מצויים תחת מעקב זהיר.

לידיעה במדסקייפ

Lancet 2005;366:985-990.

<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה