אונקולוגיה

האם טיפול הורמונאלי חליפי עשוי להגדיל את הסיכון לסרטן השחלות? (Lancet.)

מנתונים חדשים ממטה-אנליזה מטעם ה-Collaborative Group on Epidemiological Studies of Ovarian Cancer, עולה כי טיפול הורמונאלי חליפי מלווה בסיכון מוגבר לסרטן שחלות בנשים לאחר מנופאוזה.

מהנתונים עולה כי הסיכון הגבוה ביותר לסרטן שחלות הוא בנשים המטופלות בהווה בטיפול הורמונאלי, עם ירידה לאחר הפסקת הטיפול והבדלים בין לפי סוג הגידול, ממצאים המרמזים ביותר לקשר סיבתי. ההנחה של החוקרים היא כי במידה ואכן מדובר בקשר סיבתי אזי הצפי הוא למקרה נוסף אחד של סרטן שחלות מבין כל 1,000 נשים המקבלות טיפול הורמונאלי חליפי במשך חמש שנים, החל מסביב גיל 50 שנים, ומקרה תמותה אחד נוסף עקב סרטן שחלות מבין כל 1,700 מטופלות.

להערכת הקשר בין טיפול הורמונאלי חליפי ובין הסיכון לסרטן שחלות, החוקרים בחנו את הנתונים אודות נשים שלקחו חלק במחקרים שפורסמו ומחקרים שלא פורסמו משנת 1998. ממצאי הסקירה פורסמו במהלך חודש פברואר בכתב העת Lancet.

הניתוח העיקרי כלל מחקרים פרוספקטיביים שדיווחו על תדירות השימוש בטיפול הורמונאלי חליפי ומשך הטיפול, עד ארבע שנים לאחר הפסקת הטיפול.

הסקירה כללה 52 מבין 58 מחקרים אפידמיולוגיים שזוהו במהלך החיפוש, כולל 17 מחקרים פרוספקטיביים ו-35 מחקרים רטרוספקטיביים. קבוצת המקרים כללה נשים לאחר מנופאוזה עם סרטן שחלות וקבוצת הביקורת כללה נשים לאחר מנופאוזה ללא ממאירות ועם שחלות. המשתתפות הותאמו לפי גיל, מדד מסת גוף, מספר הלידות, נטילת גלולות למניעת היריון וגיל בעת מנופאוזה.

בסיכומו של דבר, מטה האנליזה כללה מידע אודות כ-21,000 נשים לאחר מנופאוזה עם סרטן שחלות.

בקבוצת המקרים, 12,110 מקרים היו של נשים במחקרים פרוספקטיביים ו-6,601 מהן (55%) קיבלו טיפול הורמונאלי חליפי, למשך חציון של שש שנים. רק 2,702 מהנשים בקבוצת המקרים (29%) במחקרים רטרוספקטיביים נטלו טיפול הורמונאלי חליפי, עם משך חציון של ארבע שנים .

החוקרים מצאו כי בנשים שנטלו טיפול הורמונאלי חליפי, גם לפרק זמן קצר, נרשמה עליה של 20% בסיכוי להתפתחות סרטן שחלות, בהשוואה לנשים שמעולם לא נטלו טיפול הורמונאלי חליפי (p<0.0001) במחקרים פרוספקטיביים ועליה של 14% בכלל המחקרים (p<0.0001).

ככל שהטיפול היה עדכני יותר כך הסיכון היה גדול יותר. במחקרים פרוספקטיביים, הסיכון הגדול ביותר תועד בנשים שנטלו טיפול הורמונאלי כאשר נשאלו אחרונות (יחס סיכויים של 1.41). עליה זו נותרה גם בנשים שנטלו טיפול הורמונאלי חליפי במשך פחות מחמש שנים בעת האבחנה של הממאירות (יחס סיכון של 1.43).

בנשים שהפסיקו לאחרונה טיפול הורמונאלי חליפי, אך עדיין בתוך הטווח של חמש שנים מטיפול אחרון בעת אבחנת הממאירות, נרשמה עליה של 23% בסיכון היחסי.

ככל שמשך הזמן מהפסקת הטיפול ההורמונאלי החליפי עלה, כך הסיכון לממאירות פחת, אם כי טיפול הורמונאלי חליפי במשך חמש שנים לפחות עדיין לווה בעליה של 10% בסיכון היחסי למעלה מחמש שנים מאוחר יותר.

החוקרים זיהו סיכון מוגבר לסוגי הממאירויות הנפוצים יותר בשחלות (Serous ו-Endometrioid), בהשוואה לסוגים הנדירים יותר (Mucinous ו-Clear Cell) ולהערכתם הספציפיות הזו לסוג הממאירות תומכת בקשר סיבתי.

הסיכון המוגבר לסרטן שחלות תואר הן עם טיפול הורמונאלי חליפי שכלל אסטרוגן בלבד והן עם טיפול שכלל שילוב של אסטרוגן-פרוגסטרון.

Lancet. Published online February 13, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה