אונקולוגיה

מחקר חדש שבוצע במערך האונקולוגי שבמרכז הרפואי איכילוב מצא: התרופה קיטרודה (Pembrolizumab) אינה יעילה בגידולי מוח (הודעת איכילוב)

במחקר שפורסם כעת בעיתון Journal of Neuro-Oncology ונערך ביוזמת היחידה לגידולי מוח במערך האונקולוגי במרכז הרפואי איכילוב, נבדק טיפול בחולי GBM שמחלתם התקדמה ולאחר מיצוי כל קווי הטיפול המקובלים, בתרופה האימונולוגית Pembrolizumab (קיטרודה).  כידוע, GBM הוא גידול המוח הנפוץ והקטלני ביותר, וגם בטיפול אופטימלי הכולל ניתוח קרינה וכימותרפיה, תוחלת החיים של החולים מוגבלת.

מדובר במחקר הראשון בעולם המתאר את יעילות הטיפול בקיטרודה בחולים אלה וזאת לאחר שהתרופה נמצאה יעילה בטיפול בחולי מלנומה וסרטן ריאות בלבד. המחקר הנוכחי בדק כאמור את יעילותה כנגד גידולים נוספים ובמסגרת הניסוי, טופלו בתרופה קיטורדה, 22 חולים ישראליים החולים בגידול זה.

תוצאות המחקר הראו כי התרופה קיטרודה אינה יעילה בגידולי מוח מסוג גליובלסטומה מולטיפורמה (GBM) בשלב מתקדם. במחקר נמצא כי למרות השימוש בקיטרודה, המחלה התקדמה בכל המטופלים ולמעשה לא נמצאה שום יעילות לטיפול.

“לעיתים קרובות יש התלהבות רבה מתרופה חדשה שטרם הוכחה כיעילה” מציינת החוקרת הראשית ד”ר דבורה בלומנטל, מנהלת משותפת של היחידה לגידולי מוח. לדבריה “קל מדי לשכוח את הסכנה שבתופעות לוואי לא מוצדקות ביחד עם הוצאה כספית ניכרת וזאת רק בגלל תקוות שווא שאינן מבוססות על נתונים. אנחנו ממליצים על בדיקה של תרופה זו, כמו גם של תרופות חדישות אחרות, רק במסגרת מחקר קליני מבוקר כדי לתת את הטיפול באופן הבטוח ביותר ובאופן שילמד אותנו מה הטיפול הנכון ביותר על פי עובדות ברורות”.

לדברי פרופ’ עידו וולף, מנהל המערך האונקולוגי במרכז הרפואי איכילוב: “יש להיזהר מפני שימוש בתרופות במצבים בהם אין עדיין הוכחה ליעילותן. במקרים כאלה, השימוש הראוי בתרופה הוא במסגרת מחקר קליני. לצערי, אנו רואים חולים רבים יוצאים למרוץ להשגת תרופות שונות גם בהעדר אסמכתא רפואית. המחקר החדש הוא דוגמא נוספת לכך שיש להיזהר בנטילת תרופות בטרם הוכחה יעילותן כנדרש במחקר קליני”.

J Neurooncol.2016 Jul 4

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה