אונקולוגיה

עליה דרמטית במקרי סרטן מעי גס ורקטום במבוגרים צעירים (J Natl Cancer Inst)

מתוצאות מחקר חדש מטעם ה-American Cancer Soicety עולה כי שיעורי סרטן מעי גס ורקטום עלו באופן דרמטי במבוגרים צעירים (מתחת לגיל 55 שנים). העליה בהיארעות זוהתה בעיקר באלו מדור ה-X (אלו שנולדו מתחילת שנות השישים עד תחילת שנות השמונים של המאה הקודמת) כמו גם בדור שלאחריו (אלו שנולדו מתחילת שנות השמונים ועד תחילת שנות האלפיים).

שלושה מכל עשרה מקרים של סרטן מעי גס ורקטום מופיעים כיום בחולים צעירים מתחת לגיל 55 שנים והשיעורים בקרב מבוגרים צעירים ובגיל העמידה שבו לאלו שתוארו בקרב אלו שנולדו סביב 1890.

במסגרת  המחקר בחנו החוקרים את מגמות היארעות סרטן מעי גס ורקטום לפי שנת לידה ומצאו כי הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום ירד עד למחצית הראשונה של המאה העשרים. באלו שנולדו סביב 1950 תועד סיכון נמוך יותר למחלה. הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום החל לעלות לאחר תאריך זה.

החוקרים בחנו את מגמות היארעות סרטן מעי גס ורקטום בין 1974-2013, כאשר הסקירה כללה נתונים אודו 490,305 מבוגרים שאובחנו עם סרטן מעי גס ורקטום פולשני.

בעקבות הממצאים, החוקרים הדגישו כי יש להתחיל בבדיקות סקר בגיל 50 שנים באלו בסיכון ממוצע ובגיל 40 באלו עם סיפור משפחתי של סרטן מעי גס ורקטום או אדנומות בקרוב משפחה מדרגה ראשונה.

שינויים באורחות חיים, דוגמת תזונה נכונה ופעילות גופנית, הינם מרכיבים חשובים אך ככל הנראה דורשים זמן רב עד להשגת תוצאות.

עם זאת, התמונה מורכבת יותר מאחר ושיעורי סרטן מעי גס ורקטום עלו במקביל למגיפת השמנה. במידה והשמנה הייתה הגורם היחיד למגמה זו, אזי שיעורי סרטן מעי גס ורקטום היו צפויים לעלות 10-20 שנים לאחר התחלת מגיפת ההשמנה ולא באותה עת. סביר להניח כי גורמים אחרים, הקשורים בעודף משקל, דוגמת אורח חיים יושבני ותזונה לא-בריאה, תרמו באופן בלתי-תלוי לסרטן מעי גס ורקטום.

J Natl Cancer Inst. 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה