אונקולוגיה

הנחיות חדשות מטעם ASTRO בנושא קרינה סטריאוטקטית לטיפול ב-NSCLC בשלב מוקדם (Pract Radiat Oncol)

במאמר שפורסם בכתב העת Practical Radiation Oncology פרסם איגוד ה-ASTRO (American Society for Radiation Oncology) הנחיות עדכניות בנושא טיפולי SBRT (Stereotactic Radiation) בחולים עם גידולי NSCLC (Non-Small Cell Lung Cancer) בשלב מוקדם.

המומחים מסבירים כי טיפולי SBRT מציעים אפשרות לטיפול בחולים עם גידולים אלו וישנה חשיבות רבה להגדלת הזמינות של טיפולים אלו על-מנת להביא לשיפור התוצאות באוכלוסיה ההולכת וגדלה של חולים עם NSCLC בשלב מוקדם.

למרות זאת, קיימת מחלוקת בכל הנוגע לשימוש ב-SBRT בחולים עם גידולים גדולים, חוזרים, רב-מוקדיים או אלו הממוקמים מרכזית, כמו גם בחולים ללא אישור דגימת רקמה ואלו עם הישנות מחלה.

ההנחיות מדגישות כי SBRT אינו טיפול מומלץ כחלופה לניתוח בחולים עם NSCLC בשלב I, בעלי סיכון ניתוחי סטנדרטי. בקבוצת חולים זו, כריתת אונה עם הערכת קשריות לימפה במיצר הינה פרוצדורת הבחירה. עוד מוסיפים הכותבים כי יש לדון בנושא קרינה סטריאוטקטית כחלופה אפשרית לכריתת תת-אונה בחולים עם מחלה בשלב I בסיכון ניתוחי גבוה.

להלן עיקרי ההמלצות:

·         SBRT הינו טיפול הולם לגידולים הממוקמים מרכזית, אך הסיכון לרעילות תלוי הן במנת הקרינה הכוללת והן במשטר מינוני הטיפול. כאשר בוחרים בטיפול  זה, יש לכוון את הקרינה לגידולים מרכזיים ב-4-5 פרקציות; עם זאת, בגידולים מרכזיים בסיכון גבוה מדי לטיפול זה, ניתן לשקול טיפול קרינתי בפרקציות קטנות יותר (6-15).

·         SBRT הינו טיפול העשוי להתאים לגידולים בקוטר מעל 5 ס”מ. חשוב להקפיד על הגבלות מנות הקרינה במטרה לשמור על בטיחות הטיפול בחולים אלו.

·         בחולים ללא אישור רקמתי לקשרית ריאתית ממארת, ובכל מקרה בו הדבר אפשרי, על רופאים לנסות להשיג דגימת ביופסיה לפני קרינה סטריאוטקטית. טיפול זה יכול לשמש במקרים אלו, אך רק לאחר דיון מולטי-דיציפלינרי במטרה להבטיח כי מאפייני הנגע האמור תואמים לקשרית ריאתית ממארת.

·         לעיתים קרובות קשה להבחין בין מספר גידולים ממאירים ראשוניים בריאה ובין גרורות בתוך בית החזה של סרטן ריאות, ונדרשת הערכה מולטי-דיציפלינרית. בדיקת PET, CT או MRI של המוח עשויות לסייע בהבחנה בין שני המקרים. טיפול SBRT עשוי לשמש למטרת ריפוי בחולים עם מספר גידולי ריאה ראשוניים.

·         בדומה, SBRT עשוי לשמש למטרת ריפוי בחולים עם מספר גידולי ריאה ראשוניים, גם בחולים לאחר כריתת ריאה עם עדות לגידול ריאה ראשוני חדש בריאה הנותרת.

·         במקרים בהם הגידול קרוב לדרכי אוויר פרוקסימאליות, לב ופריקרד, טיפול ב-SBRT יינתן ב-4-5 פרקציות, מאחר ורעילות חמורה לאיברים אלו היא לרוב מוגבלת.

·         מנגד, על רופאים להקפיד על המגבלות המדווחות בספרות במקרים בהם הגידול קרוב לוושט, בשל סיכון לרעילות חמורה במקרים אלו.

·         יש להציע SBRT לחולים עם גידולי T1-2 הדוחקים את דופן בית החזה. למרות שהרעילות לדופן בית החזה גבוהה לאחר טיפולי SBRT, היא לרוב חולפת עם טיפול מינימאלי.

·         SBRT עשוי לשמש בחולים עם מחלה cT3 עקב חדירה לדופן בית החזה.

·         טיפול SBRT הצלה עשוי לשמש בחולים לאחר טיפול קרינתי ראשוני קונבנציונאלי, אך בחירת החולים המתאימים לטיפול הצלה היא מאוד אינדיבידואלית. על החולים להיות מודעים לרעילות המשמעותית, לעיתים פטאלית, של טיפולים אלו לאחר קרינה קונבנציונאלית.

·         גם בחירת החולים לטיפול הצלה של SBRT לאחר כריתת תת-אונה הינה החלטה מאוד פרטנית.

Pract Radiat Oncol. Published online June 12, 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם אכלזיה מלווה בסיכון מוגבר לממאירות של הוושט? (Am J Gastroenterol)

    האם אכלזיה מלווה בסיכון מוגבר לממאירות של הוושט? (Am J Gastroenterol)

    במאמר שפורסם בכתב העת The American Journal of Gastroenterology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם אבחנה של אכלזיה סיכון מוגבר לאבחנה של ממאירות של הוושט. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אכלזיה הינה גורם סיכון אפשרי לסרטן הוושט; עם זאת, אין מחקרים להערכת הסיכון לממאירות זו במטופלים עם אכלזיה. מטרתם כעת […]

  • טיפול באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 אינו מעלה את הסיכון לסרטן בלוטת תריס (BMJ)

    טיפול באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 אינו מעלה את הסיכון לסרטן בלוטת תריס (BMJ)

    במאמר שפורסם בכתב העת The BMJ עולה כי טיפול בתרופות ממשפחת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 אינו מלווה בעליה משמעותית בסיכון לאבחנה של ממאירות בלוטת התריס לאחר קרוב לארבע שנים. מחקר העוקבה התבסס על נתונים ממאגרים ארציים בדנמרק, נורבגיה ושבדיה בין 2007 ו-2021, אשר כללו 145,410 חולים שהחלו טיפול בתרופות ממשפחת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 ו-291,667 חולים תואמים […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי הרחיב את ההתוויה לטיפול באנהרטו כנגד גידולים סולידיים חיוביים ל-HER2 (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי הרחיב את ההתוויה לטיפול באנהרטו כנגד גידולים סולידיים חיוביים ל-HER2 (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) הרחיב את אישור Fam-Trastuzumanb-Deruxtecan (אנהרטו) למבוגרים עם גידולים סולידיים חיוביים ל-HER2 גרורתיים או לא-נתיחים, ללא טיפול חליפי משביע רצון לאחר טיפול סיסטמי קודם. התכשיר כבר מאושר לשימוש כנגד מספר סוגי ממאירויות, כולל חלק מהנשים עם סרטן שד חיובי ל-HER2 גרורתי או לא-נתיח, כמו גם מבוגרים עם אדנוקרצינומה […]

  • עדויות נוספות תומכות בהתחלת בדיקות סקר לסרטן מעי גס ורקטום מגיל 45 (Am J Gastroenterol)

    עדויות נוספות תומכות בהתחלת בדיקות סקר לסרטן מעי גס ורקטום מגיל 45 (Am J Gastroenterol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת The American Journal of Gastroenterology עולה כי במטופלים בגילאי 45-49 שנים בסיכון ממוצע לממאירות מעי גס ורקטום, שיעורי זיהוי אדנומות בבדיקת קולונוסקופיה כבדיקת סקר עומדים על 28%, שיעורים הדומים לאלו המתוארים במבוגרים בגילאי 50-54 שנים. לאור זאת, החוקרים כותבים כי יש מקום להתחלת השלמת בדיקות קולונוסקופיה כסקר לסרטן מעי גס […]

  • תוצאות מבטיחות לביופסיה נוזלית לאבחנה של סרטן לבלב (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Association for Cancer Research)

    תוצאות מבטיחות לביופסיה נוזלית לאבחנה של סרטן לבלב (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Association for Cancer Research)

    בדיקת ביופסיה נוזלית המשלבת חותמת מיקרו-רנ”א וסמן ידוע היטב לסרטן לבלב הדגימה דיוק של 97% לזיהוי אדנוקרצינומה של צינוריות הלבלב בשלב I/II, הסוג הנפוץ ביותר של סרטן לבלב, כך מדווחים חוקרים במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Association for Cancer Research. החוקרים פיתחו חומת לזיהוי סרטן לבלב המבוססת על מיקרו-רנ”א המזוהה באקסום מתאי סרטן וסמנים דנ”א […]

  • ההשפעה של חששות בנוגע לפוריות על החלטות טיפול בנשים צעירות עם סרטן שד (Cancer Med)

    ההשפעה של חששות בנוגע לפוריות על החלטות טיפול בנשים צעירות עם סרטן שד (Cancer Med)

    נשים צעירות רבות עם אבחנה חדשה של סרטן שד חוששות בכל הנוגע להשפעה של הטיפולים כנגד הממאירות על הפוריות, כאשר אלו עשויים להשפיע על החלטות הטיפול, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Cancer Medicine. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי על-רקע עליה בשכיחות דחיית הריונות לשנות ה-30 וה-40 לחיים באוכלוסייה הכללית, סביר יותר כי נשים […]

  • דום נשימה חסימתי בשינה שאינו מטופל מלווה בפרוגנוזה גרועה יותר בחולים עם מלנומה (CHEST)

    דום נשימה חסימתי בשינה שאינו מטופל מלווה בפרוגנוזה גרועה יותר בחולים עם מלנומה (CHEST)

    בקרב חולים עם מלנומה, דום נשימה חסימתי בשינה בדרגה בינונית-עד-חמורה שאינו מטופל מלווה בסיכון מוגבר לפרוגנוזה ירודה בטווח הארוך בחולים עם אבחנה של מלנומה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת CHEST. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דום נשימה חסימתי בשינה הינו גורם סיכון חדש לפרוגנוזה שלילית בטווח הארוך בחולים עם מלנומה עורית.  עם […]

  • גיל מבוגר ומין זכר מלווים בסיכון מוגבר לאבחנה של מלנומה ראשונית נוספת (JAMA Dermatol)

    גיל מבוגר ומין זכר מלווים בסיכון מוגבר לאבחנה של מלנומה ראשונית נוספת (JAMA Dermatol)

    לאחר אבחנה ראשונה של מלנומה פולשנית ראשונית, גיל מבוגר ומגדר זכרי הינם גורמי סיכון אפשריים לאבחנה של מלנומה נוספת בשלב מוקדם יותר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Dermatology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי העלייה החדה בהיארעות מלנומה עורית, לצד מספרים גדולים יותר של מלנומות המאובחנות בשלבים מוקדמים יותר ושיפור בטיפול במלנומה […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה