אונקולוגיה

ניתוח כריתת שד עם שימור-פטמה בטוח בנשים עם מוטאציות BRCA (מתוך JAMA Surg)

כריתת שד מונעת תוך שימור-פטמה הינה גישה טובה מאוד למניעת סרטן שד, גם בנשים עם מוטאציות BRCA, ויש להציע זאת כאפשרות הפחתת סיכון לנשים מתאימות, כך מציעים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Surgery.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ניתוח כריתת שד תוך שימור פטמה זוכה לפופולאריות הולכת וגדלה, לאור התוצאות הקוסמטיות הטובות יותר. עם זאת, רופאים ומטופלות רבים חוששים מגישה זו במקרים חיוביים למוטאציות BRCA.

להערכת הבטיחות והיעילות של ניתוח כריתת שד תוך שימור-פטמה, החוקרים בחנו את התוצאות אודות נשים עם מוטאציות BRCA, שהשלימו את הפרוצדורה בין 1968-2013 כטיפול מונע. הם כללו במחקר נשים שהשלימו כריתת שד נגדי להפחתת הסיכון לממאירות, אך כללו בניתוח הנתונים רק את השד שהוסר באופן מניעתי.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 548 ניתוחי כריתת שד תוך שימור-פטמה שבוצעו באופן מניעתי ב-346 נשים (גיל חציוני של 41 שנים), כולל 202 נשים לאחר ניתוח דו-צדדי ו-144 נשים לאחר ניתוח חד-צדדי להפחתת סיכון משנית לממאירות בשד הנגדי.

בסיכומו של דבר, 201 נשים נשאו מוטאציות BRCA1 ו-145 נשאו מוטאציות BRCA2. לאחר חציון מעקב של 34 חודשים, החוקרים מדווחים כי לא תועדו מקרים של סרטן שד בנשים לאחר ניתוח חד-צדדי או דו-צדדי.

באמצעות מודלי סיכון לנשאיות מוטאציות BRCA1/2, החוקרים חישבו כי 22 גידולי שד ראשוניים היו צפויים להתפתח ללא ההתערבות הנ”ל. ניתוח שד תוך שימור-פטמה הוביל לירידה משמעותית במקרי סרטן שד, עדות לכך שניתוח זה מהווה גישה יעילה גם באוכלוסיות בסיכון גבוה.

JAMA Surg 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה