אונקולוגיה

האם שיטת מיפוי ט2 בתהודה מגנטית של הלב תסיים בזמן את הפגיעה הלבבית בעת טיפול כימותרפי באנטרציקלינים?/מאת ד”ר יעקב גולדשטיין, האיגוד הקרדיולוגי

דוקסורוביצין (תרופות ממשפחת אנטרציקלינים(Anthracycline, הינה תרופה כימותרפית יעילה מאד ובשימוש נרחב. היא נקשרת ל-DNAומעכבת סינתזה של נוקלאוטידים ע“י חדירה בין שני זוגות בסיסים עוקבים, הגורמת לשברים ב– DNAבתהליך הנקרא ”אינטרקלציה“.

·        התרופה נקשרת לטופואיזומראזII,אנזים שאחראי על יישור ה-DNAהמסולסל לפני החלוקה, עוצרת את שעתוק הגניםומונעת שכפול התא.קומפלקס אנזים-תרופהפוגעבמנגנונים שונים במיטוכונדריות של תאי שריר הלב, הקרדיומיוציטים, הגורם לתפיחתם עד שנהרסים ומוחלפים בלייפת.

·        מנגנון זה  Anthracycline-induced cardiotoxicity, גורם לפגיעה סיסטולית ואי ספיקת לב עד שיעורשל 25% ומהווה תופעת לוואי חמורה של טיפול יעיל זה, בעת ששיטות המעקב המתריעות כגון אקו לב (למעקבLVEFאו עיבורGLE),מגלות את הפגיעה באיחור כאשר המצב בלתי הפיך לרב.

·        יתכן ובדיקת תהודה מגנטית של הלב הCMR, המסוגלת כיום לתתאפיון רקמתי מקסימלי גם איכותי אך גם כמותיבעזרת סריקות הבדלי דעיכת מגנטיזציה רוחביתאורכית T1T2(אוLattice Spin Relaxation time)וכימות עודף נפח חוץ תאיECVותוך תאי בתהליכים שונים,תהיהמסוגלת גם להעריך שינוייםברקמת שריר לב תחת הטיפול,מוקדם, לפני השלב הבלתי הפיך.

מטרת המחקרלגלות אםdoxorubicin-induced cardiotoxicityניתנת לגילוי מוקדם יותר, בעזרתהמאפיינים הרבים של בדיקותCMRסדרתיות, עם קורלציה פתולוגית בחיות מעבדה.

שיטות:הוקצו 20 חזירים ב 4 קבוצות:

1.     סך 5 טופלו במינון דוקסורוביצין 0.45 מ”גק”ג בהזרקה תוךכלילית 5 קורסים,אחת לשבועיים (עד שבוע 8)עם מעקב עד שהוקרבו לבדיקה בשבוע ה 16, (צפוי למצוא שינויים בלתי הפיכים)

2.     סך 5 טופלו באותו מינון אחת לשבועיים3 קורסים(עד שבוע 4) עם מעקב דומה עד שבוע 16 (לבדיקה אם השינויים הפיכים משך הזמן לאחר הפסקת טיפול),

3.     קבוצת חזירים שלישית טופלה כמו קבוצה 2 אךהוקרבו לאחר 2 שבועות(בשבוע 6לבדיקת שינויים מוקדמים אם קיימים ב  CMRאו היסטולוגית),כל הקבוצות עברו בדיקתCMRשבועית להדמיה אנטומית כולל סריקותT1וT2וכימותECV,

4.     קבוצה רביעית ביקורת, הוקרבה לאחר בדיקתCMR.

תוצאות:

לסקירה המלאה באתר האיגוד הקרדיולוגי

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה