אונקולוגיה

האם יש יתרונות לניתוח לכריתה חלקית של הכבד בשל גרורות סרטן מעי גס ורקטום? (JAMA Surg)

בחולים עם ממאירות מעי גס ורקטום המופנים לניתוח לכריתה של החלק הימני של הכבד בשל גרורות לכבד, גישה המוכרת בשם גישה קדמית (Anterior Approach), לא תועדו תוצאות טובות יותר בהשוואה לכריתה קונבנציונאלית של הכבד, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Surgery.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לקבוע את הבטיחות והיעילות של גישה קדמית, בהשוואה לכריתת כבד קונבנציונאלית בחולים שהופנו לניתוח בשל גרורות לכבד משנית לסרטן מעי גס ורקטום.

המחקר כלל 80 חולים עם סרטן מעי גס ורקטום וגרורות לכבד, אשר חולקו באקראי לניתוח גישה קדמית וגישה קונבנציונאלית ביחס 1:1. דגימות דם ומח עצם נותחו להערכת תאי גידול בזרם הדם. התוצא העיקרי היה זיהוי תאי גידול בזרם הדם במהלך הניתוח בדגימות דם מרכזי לאחר כריתת הכבד. תוצאי סיום משניים כללו תחלואה ותמותה לאחר-ניתוח והישרדות ארוכת-טווח.

החוקרים מדווחים כי לא זוהו הבדלים מובהקים סטטיסטי בזיהוי תאי גידול בזרם הדם בין חולים לאחר כריתת כבד קונבנציונאלית ואלו שטופלו בגישה קדמית (24% לעומת 27%, p=0.54). פרט לזמן ניתוח ארוך יותר בקבוצת הגישה הקדמית (171 לעומת 221 דקות, p<0.001), לא תועדו הבדלים מובהקים סטטיסטית בתוצאים במהלך הניתוח ולאחר הניתוח בין שתי הקבוצות.

למרות שזיהוי תאי גידול בזרם הדם לווה בחציון הישרדות כוללת קצר יותר (46 לעומת 81 חודשים, p=0.03) וחציון קצר יותר של הישרדות ללא-מחלה (48 לעומת 40 חודשים, p=0.88) בין חולים לאחר כריתה קונבנציונאלית של הכבד וגישה קדמית, בהתאמה. כמו כן, לא תועדו הבדלים משמעותיים בדפוסי ההישנות בין שתי הקבוצות.

מהנתונים עולה כי גישה קדמית אינה עדיפה על כריתת כבד קונבנציונאלית להפחתת פיזור תאי גידול במהלך הניתוח בחולים שהופנו לניתוח להסרת גרורות לכבד של סרטן מעי גס ורקטום.

JAMA Surg 2020

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה