אונקולוגיה

האם מתן דקסמתזון עלול לפגוע ביעילות של מעכבי בקרה חיסונית בחולים עם גליובלסטומה? (Clinical Cancer Research)

מנתונים חדשים מבוסטון שפורסמו בכתב העת Clinical Cancer Research עולה כי מתן דקסמתזון לטיפול בבצקת מוחית בחולים עם גליובלסטומה עלול לפגוע ביעילות טיפול אימונותרפי בחולים אלו.

החוקרים בחנו את ההשפעות של מתן דקסמתזון עם חסם PD-1 במודל חיות עם גליובלסטומה. מהנתונים עולה כי הטיפול בסטרואידים הפחית באופן תלוי-מינון את הישרדות עכברים עם מערכת חיסון תקינה וגם בחיות מדוכאות חיסון. המגמה הייתה דומה כאשר דקסמתזון ניתן עם טיפול במעכב PD-1 בלבד או כתוספת לטיפול במעכב PD-1 עם קרינה, גישת טיפול מקובלת בחולים עם גליובלסטומה.

החוקרים בחנו את הנתונים גם ב-181 חולים עם גליובלסטומה אשר קיבלו טיפול במעכבי PD-1 או PD-L1 והיו במעקב לאורך חציון של 22 חודשים מהאבחנה. במרבית החולים תועדה הישנות מחלה ו-35% מהם קיבלו טיפול בדקסמתזון בתחילת הדרך.

השימוש בדקסמתזון בכל מינון לווה בירידה בהישרדות הכוללת והיה גורם הסיכון השלילי המשמעותי ביותר שזוהה. גם לאחר תקנון רב-משתני, בהשוואה לאלו שלא טופלו בדקסמתזון, טיפול במינונים קטנים מ-2 מ”ג לווה בעליה משמעותית בסיכון לתמותה (יחס סיכון של 2.16). מינונים גבוהים יותר של דקסמתזון לווה ביחס סיכון של 1.97 לתמותה.

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר מדגישים את ההשפעה האפשרית של מתן דקסמתזון לטיפול בבצקת מוחית תסמינים על התועלת של טיפול אימונותרפי בחולים עם ממאירויות אגרסיביות אלו. לאור תוצאות המחקר, החוקרים מציעים לנסות להימנע ממתן דקסמתזון בחולים עם גליובלסטומה המקבלים טיפול אימונותרפי.

Clinical Cancer Research, online November 25, 2020

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה