אונקולוגיה

טיפול חדשני הנותן עוד סיכוי לחולי מיאלומה נפוצה/מאמר אורח מאת פרופ’ מרב לייבה

בזכות מגוון הטיפולים, היא נחשבת כבר למחלה כרונית שמעניקה איכות ואריכות חיים, ועדיין יש מי שנותר ללא מענה. על הטיפול שלו כה זקוקים חולי מיאלומה נפוצה בשלבים מתקדמים של המחלה

השנים האחרונות אומנם הביאו להתקדמות מרשימה בטיפול בחולי מיאלומה נפוצה (או ‘סרטן מוח העצם’), אך גילוי מוקדם ועליית גיל האוכלוסייה הביאו גם לעלייה בשכיחותה. בישראל כ-5,000 חולי מיאלומה נפוצה ו?500 מקרים חדשים שמתגלים בכל שנה. היא שכיחה מעט יותר בגברים, בעיקר בקרב גילאי 70 אך נמצאת בעלייה גם בקרב בני 50 ומעלה.

אצל חולי מיאלומה נפוצה, תאי הפלסמה הממאירים במח העצם מתרבים ללא בקרה. סימניה הראשוניים הם חולשה כללית ולעיתים גם בכאבי עצמות וגב חריגים בעוצמתם, שרק הולכים ומחמירים. במקרה שבו הכאב נמשך מעבר לשבועייםשלושה מומלץ לגשת לבדיקה אצל מומחה.

אבחון אינו מחייב טיפול, שכן לעיתים מדובר במחלה ‘זוחלת’ או ‘רדומה’ שדורשת מעקב בלבד. כשנדרש טיפול, מדובר יהיה בשילוב של כמה תרופות ביולוגיות. לעומת כימותרפיה שפוגעת במערכות הגוף השונות, הטיפול הביולוגי מתמקד בעיקר בתאים הסרטניים, ומכאן שתופעות הלוואי שלו הרבה פחות משמעותיות מאלו המוכרות מהטיפול הכימותרפי.

במהלך שנות הטיפול, מפתחים רבים מהחולים עמידות לתרופות, וככל שמתקדמים בקווי הטיפול כך משך ההפוגה והתגובה מתקצר. בסל התרופות בישראל, אחרי שחולה מפתח עמידות לטיפול בקו השלישי, אין איך לטפל בו אלא בכימותרפיה, שיעילותה פחותה וכאמור כרוכה בתופעות לוואי קשות. ואילו בעולם דווקא קיים טיפול יעיל לחולי מיאלומה נפוצה שמיצו את קווי הטיפול הקיימים וכבר אושר על ידי ה?FDA ומקבילתה האירופאית ה?EMA, תרופה מבוססת אימונותרפיה, כלומר פועלת במנגנון שגורם להפעלת מערכת החיסון נגד התאים הממאירים.

מחקרים מהעולם (1,2) מעידים על הצלחה רבה בטיפול; במחקר שבחן מטופלים לאחר שבעה קווי טיפול, נמצאו שיעורי תגובה של מעל 30% ומשך תגובה של 11 חודשים ומעלה. תופעות הלוואי היו בעיקר יובש בעיניים שהצריך מעקב אצל רופא עיניים. בישראל, במחקר שנערך בהשתתפות מרבית בתי החולים בארץ ועקב במשך כשנה וחצי אחר חולים שטופלו בטיפול החדש כטיפול קו רביעי, לא רק תופעות הלוואי היו זניחות, אלא גם שיעור התגובה היה גבוה וההישרדות הממוצעת של החולים שהגיבו לטיפול הייתה ארוכה יותר לעומת הטיפולים הקיימים. הטיפול ניתן דרך הוריד אחת לשלושה שבועות, ללא צורך באשפוז בבית החולים.

ההתקדמות בשנים האחרונות בטיפול במיאלומה נפוצה היא ללא ספק מרשימה, ובכל זאת בישראל עדיין חסר מענה למטופלים שמיצו את כל האפשרויות הקיימות. על כן, על ועדת סל הבריאות, שלאחרונה מונתה לקראת הסל החדש, מוכרחה להביא בחשבון כי הגיעה העת לשנות את טיב המענה לחולי מיאלומה נפוצה ולכלול את הטיפולים החדשנים בקווים המתקדמים של הטיפול.

פרופ’ מרב לייבה מנהלת מחלקה המטולוגית ביה”ח האוניברסיטאי אסותא אשדוד , יו”ר חוג מיאלומה

מקורות:

  • Longer Term Outcomes With Single-Agent Belantamab Mafodotin in Patients With Relapsed or Refractory Multiple Myeloma: 13-Month Follow-Up From the Pivotal DREAMM-2 Study, Cancer Month 0, 2021

  • Update of Real World Experience with Belantamab Mafodotin Monotherapy for Relapsed/Refractory Myeloma via GSK Expanded Access Program, EHA 2021, Abstract 2853
  • 0 תגובות

    השאירו תגובה

    רוצה להצטרף לדיון?
    תרגישו חופשי לתרום!

    כתיבת תגובה

    מידע נוסף לעיונך

    כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה