אונקולוגיה

הגבלת נוזלים מפחיתה את הסיכון להיפונתרמיה מאוחרת ואשפוזים חוזרים לאחר ניתוח טרנס-ספנואידלי (J Clin Endocrinol Metab)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הגבלת צריכת נוזלים לליטר אחד ביום בעת השחרור מפחיתה את שיעורי היפונתרמיה מאוחרת ואשפוזים חוזרים בהיקף של 50%. עוד עולה מהנתונים כי הדרכה סטנדרטית של החולים ובדיקת נתרן שבוע לאחר הניתוח הפחיתו את חומרת היפונתרמיה, אך לא השפיעו על שיעור האשפוזים החוזרים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי היפונתרמיה לאחר-ניתוח מובילה לאשפוז ממושך ואשפוזים חוזרים בתוך 30 ימים. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון שלוש גישות שונות להפחתת שיעורי היפונתרמיה מאוחרת ולזהות גורמי סיכון אפשריים להתפתחות ההפרעה האלקטרוליטרית.

חולים שעברו ניתוח טרנס-ספנואידלי בשל אדנומה של ההיפופיזה ופתולוגיות סלריות או סופרה-סלריות אחרות לקחו חלק במחקר שכלל שלושה שלבים: בשלב הראשון לא נערכה כל התערבות; בשלב השני, הושלמה בדיקת נתרן שבוע לאחר הניתוח והדרכה של החולים; בשלב השלישי, הושלמה הגבלת נוזלים לעד ליטר ביום בעת השחרור בשילוב עם ההתערבויות בשלב השני.

התוצאים העיקריים שנבחנו היו שיעורי היפונתרמיה מוקדמת ומאוחרת ושיעור אשפוזים חוזרים. תוצאים משניים כללו את גורמי הסיכון להיפונתרמיה ועלויות אשפוזים חוזרים.

בשלב הראשון, 296 חולים עברו ניתוח טרנס-ספנואידלי. מבין אלו, 20% פיתחו היפונתרמיה מוקדמת ו-28% אובחנו עם היפונתרמיה מאוחרת. עוד מדווחים החוקרים כי 38% מהחולים עברו בדיקת נתרן ביום 7 לאחר הניתוח. שיעור האשפוזים החוזרים עמד על 15% בסך הכול, עם שיעור אשפוזים בשל היפונתרמיה של 4.3%.

בשלב השני (316 חולים), 22% חולים פיתחו היפונתרמיה מוקדמת ו-25% אובחנו עם היפונתרמיה מאוחרת. מהנתונים עולה כי 89% מהחולים הקפידו על בדיקת נתרן ביום 7 לאחר הניתוח. שיעור האשפוזים החוזרים נותר ללא שינוי למרות שחומרת היפונתרמיה פחתה ב-60%.

בשלב השלישי (110 חולים), שיעורי היפונתרמיה מאוחרת היו נמוכים כפליים (12.7%; סיכון יחסי של 0.52) ושיעור האשפוזים החוזים היה נמוך פי שלוש (4.6%, סיכון יחסי של 0.30, רווח בר-סמך 95% של 0.12-0.73); שיעור האשפוזים החוזרים בשל היפונתרמיה היה נמוך פי שלוש (1.8%; סיכון יחסי של 0.30).

החוקרים קוראים לשקול פרוטוקולים אלו כחלק מהטיפול הסטנדרטי בחולים לאחר ניתוח טרנס-ספנואידלי במטרה להפחית את הסיכון להיפונתרמיה מאוחרת ואשפוזים חוזרים לבית החולים.

J Clin Endocrinol Metab, Feb 1, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה