אונקולוגיה

חשיפה עצמית לתוצאות בדיקות הדמיה, ללא תיווך של הפענוח, מעוררת דאגה מוגברת במטופלים (Journal of Pain Research)

איכילוב ד"ר רגב מחקר הדמיות

מחקר חדש באיכילוב מצא: 49% מהמטופלים דיווחו על אי שקט, 48% דיווחו על דאגה, ו-44% דיווחו על עיסוק מוגבר בכאב לאחר חשיפה עצמית לתוצאות בדיקות הדמייה.

מחקר חדש בהובלתם של ד”ר אורי הוכברג, מנהל תחום כאב אונקולוגי במכון לכאב וד״ר גלעד רגב, מנהל השירות לניתוחי עמוד שדרה זעיר פולשני במערך הנוירוכירורגי באיכילוב, מצא שמטופלים אשר עיינו בתשובות של בדיקות הדמיה כמו סיטי או MRI, ללא תיווך הרופא המטפל, נטו להגזים יתר על המידה בחומרת הממצאים הרדיולוגיים וחוו תסמיני חרדה מיותרים.

המחקר נערך בקרב 162 מטופלים בגילאים 20-92, מבינהם 44.6% נשים ובחן את ההשפעות הפסיכולוגיות בעקבות גישה ישירה לתוצאות בדיקות הדמייה. במחקר נמצא קשר מובהק בין החששות של הנבדקים לעוצמת לתסמיני החרדה שחוו, לא נמצא הבדל בין המינים.

ד”ר הוכברג מסביר: “בשנים האחרונות, השפע והזמינות המוגברת של שיטות הדמיה מתקדמות הגדילו את מספר החולים המופנים לבדיקות כגון C.T, MRI’. דוחות הבדיקה כתובים בשפה מקצועית ומכוונים לרופא, אך מרבית המטופלים מבקשים גישה ישירה לתשובות ההדמייה ואף מעדיפים את דו”ח הבדיקה המפורט על פני סיכום מקוצר. בהעדר ידע רפואי, המטופלים מתקשים להבין את תוצאות הבדיקות ולכן פונים למדיות תקשוריות וחברתיות שלעיתים רק מבלבלות עוד יותר ואף משקפות לעיתים מצג שווא או אף מציינות אבחנות מוטעות. כך, עד הפגישה עם הרופא המטפל חלק מהמטופלים סובלים לחינם מחרדה ודיכאון של ממש.

״תוצאות המחקר שלנו תומכות בשינוי הסטנדרט הנוכחי של מסירת מידע על תוצאות הדמייה רפואית. אני מקווים שנצליח לשנות את השיטה הקיימת ולדחות את הגישה הישירה לתוצאות הבדיקה עד לאחר המפגש עם הרופא המטפל. כך למנוע תפיסות שגויות של מטופלים וחרדה מיותרת לגבי מצבם הרפואי” מדגיש ד״ר רגב.

פרופ׳ עידו וולף מנהל המערך האונקולוגי מתייחס למחקר ומוסיף כי: חולי סרטן ומחלימים מבצעים בקביעות בדיקות הדמיה ומקבלים את הפענוח עוד לפני שאנחנו האונקולוגים רואים אותו. קורה לא אחת שהחולה לומד ישירות מהתשובה שיש חשד שמחלתו חלילה חזרה או התקדמה, וזאת מבלי שיקבל הסבר נכון, מרגיע ומעודד מהרופא שלו על המשמעות האמיתית של התשובה עבורו. לא ניתן לתאר עד כמה קשים המתח והחרדה עד הפגישה עם הרופא. ידוע לנו שיש סיבות רבות בגינן התוצאות משוחררות למערכת מיד עם קבלת התשובה אך חייבים למצוא פיתרון מערכתי שמצד אחד יאפשר למטופל גישה למידע הרפואי שלו אך מצד שני יאפשר תיווך בזמן אמת של תוצאות הבדיקה. עוגמת הנפש שאנו רואים מסיבה זו כמעט מדי יום אצל חולי סרטן בישראל באמת לא תתואר.

Low Back Pain Patients’ Perceptions Regarding Their Own Radiology Reports: Pre-Intervention
Survey

Journal of Pain Research; 2023 Mar 17;16:933-941

למאמר הקליקו כאן

בתמונה: ד”ר הוכברג וד”ר רגב, קרדיט: ג׳ני ירושלמי, דוברות איכילוב

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה